Stackars gamla Slussen

Slussen var en gång i tiden en genial konstruktion. På den tiden då vi hade vänstertrafik på de svenska vägarna. Nu kör vi på höger sida. Fattade du?

En gång till.

Slussen är byggd för vänstertrafik. Ja, alltså, det innebär att man kör bil på vägens vänstra sida, och att man har mötande trafik till höger. Har alla förstått? Vill alla förstå?

Sista försöket: Bilarna kör på fel sida av vägen för att Slussens trafikkarusell ska fungera som det är tänkt. Slussen fungerar inte!

Så vad vill jag ha sagt med denna smått raljanta inledning? Jo, nämligen att Slussens trafikkarusell försvaras av betongnostalgiker och gråsossar med argument som att den är en ”genial” lösning, och liknande. Ja, Slussen är en genial trafikdelare. Eller den var det när den byggdes. Ett bra motmedel mot trafikstockningar. Inga köer eller trafikstockningar. Den som körde bil via Slussen behövde sällan stå och vänta på att få svänga av eller svänga ut. Det var flyt, liksom.

Dessvärre slutade Slussens trafikkarusell att fungera i och med omläggningen till högertrafik. Den är som jag skrev i inledningen byggd för vänstertrafik, någonting som sedan uppemot 50 år tillbaka är ett minne blott i det här landet. Så sedan omläggningen till högertrafik har Slussen praktiskt taget bara varit en stor bromskloss. Och borde enligt min åsikt ha byggts om redan på 60-talet, för att behålla sin funktion som trafikdelare och spridare.

Men av någon anledning tycks betongnostalgikerna vara fullständigt omedvetna om detta faktum. Så fort det talas om att bygga om, riva, renovera eller överhuvudtaget göra någonting åt Slussen, dyker nostalgikerna upp och börjar vifta med sina föråldrade och felaktiga argument.

Visserligen skulle även jag vilja bevara Slussen så långt det är möjligt. Men jag tror inte att den kan leva vidare i sin nuvarande konstruktion. Men jag har inte sett något vettigt alternativ till det vi har idag. De som nu är aktuella känns inte som rätt väg att gå. Det ser snarast ut som verklighetsfrånvända arkitekters utopier och idealbilder av en verklighet som inte existerar.

Ärligt talat, vad är det egentligen med alla dessa arkitekter och designkoftor? Kan de inte lära sig att ta hänsyn till faktiska förhållanden och vara mer pragmatiska i sitt arbete? Så snart någonting ska byggas dyker det upp färgglada skisser (där människorna oftast har reducerats till streckgubbar) som visar hur området kommer att se ut i ungefär två timmar efter invigningen. T o m Plattan (Sergels torg, alltså) existerade väl en gång i tiden som färgglad och utopisk skiss. Men när idén lämnat skissen/ritningen, och rotat sig i verkligheten kommer de mindre önskvärda elementen att dyka upp. Knarklangarna som står och gömmer sig i alkover och prång. Missbrukare som ligger däckade där det är torrt. Kriminella gäng som håller ögonen öppna efter rånoffer, och vet precis vart de ska dra dessa för att kunna plocka dem på allt de har utan att någon ser eller hör. Osv, osv.

Kan inte våra arkitekter lära sig att ta hänsyn till sådant? Kan vi inte kräva att de ska rita in knarklangare, pundare och förortskickers i sina skisser, så att det blir en mer rättvisande bild av verkligheten? Eller ännu hellre, att de lär sig att redan från början ta hänsyn till sådant, och inser att offentliga miljöer måste utformas på ett sätt som gör att de inte blir attraktiva för ljusskygga element? Hur vanligt är det att kompetenta sociologer får vara med i processen när offentliga miljöer utformas? Som kan ge arkitekterna lite input och förståelse för mänskligt beteende?

Så hur blir det med Slussen som offentligt rum? Jo, en annan sak. Det är förbannat blåsigt vid Slussen, eftersom vinden har fritt spelrum hela vägen från Ekerö ut till Nacka/Boo. Så inga platta och öppna torg i nivå med vattnet, tack. Folk vill kunna gå från Katarinahissen till Mälartorget utan att blåsa ut i vattnet så fort det friskar i en aning.

Och annars då? Jo, Stockholms nya borgerliga majoritet vill – inte helt oväntat – försämra kollektivtrafiken. Jag svär mig fri från allt ansvar. Jag röstade faktiskt på Stockholmspartiet i valet, som är det enda borgerliga parti som faktiskt vill satsa på kollektivtrafiken. Och frågan är om jag någonsin kommer att rösta borgerligt igen. Det handlar ju inte bara om att rent ideologiskt sett ställa sig bakom partiernas idéer. Utan om att kunna ha förtroende för partiernas företrädare.

Trist. Jag tror fortfarande att det här landet skulle kunna bli så mycket bättre under borgerligt styre. Som bygger på långsiktighet och stabilitet. Men det känns mer och mer som om hela denna mandatperiod kommer att ägnas åt en politik som ska dra in pengar för att finansiera två saker – Borttagandet av förmögenhets- och fastighetsskatten.

Annonser

One response to “Stackars gamla Slussen

  1. Nej, Slussen är just så genialisk att den fungerar lika bra i högertrafik som vänstertrafik. Konstruktörerna var framsynta, redan på 1920-talet diskuterades övergång till högertrafik. Men andra världskriget stoppade det hela.

    Däremot är den hopplöst överdimensionerad för dagens måttliga trafik, sedan Västerbron tillkom 1935 och sedan Essingeleden.