Hur blir man frisk?

Nu sitter jag och skriver i dagboken igen. Fast jag borde skriva på någonting annat. Närmare bestämt en inlämningsuppgift som snart ska in. Men eftersom jag i vilket fall som helst inte kommer att kunna hålla min deadline väljer jag att ta en liten paus,  och samla tankarna på annat håll.

Jo, jag är sen med det jag ska lämna in. Men jag har en anledning och en ursäkt. Sjukdom. I snart två veckors tid har jag gått och varit småkrasslig. Har pendlat mellan ytterligheterna. Nästan frisk ena dagen. Totalt däckad den andra dagen. Men vanligtvis har jag bara varit småkrasslig, dvs vid medvetande, men utan någon direkt ork eller energi att tala om. Vilket har drabbat studierna. Har inte hunnit vare sig läsa eller skriva allt som jag egentligen skulle ha gjort tills nu. Men lyckligtvis har jag lyckats jobba undan så att det trots flera dagars improduktivitet i första hand bara handlar om några timmars försening.

Irriterande är det i alla fall. Jag har ju pluggat på distans så mycket att jag nästan hade glömt det negativa med att plugga och jobba normala tider – Smittorisken. Jag åker mellan Kista, Årsta och Albanova flera gånger i veckan. På knökfulla bussar och tåg som jag måste dela med människor som ska visa sig duktiga och gå till jobbet fast de är sjuka. Och samtidigt smittar ner medarbetare och medresenärer. Samtidigt som de förlänger sin egen sjukdom, eftersom kroppen faktiskt behöver vila för att bli frisk igen.

Jag undrar just hur mycket dessa duktiga människor totalt sett kostar samhället i fråga om sjukdagar, om vi räknar in alla de som de smittar ner när de är ute och rör sig bland andra människor. Tänk om vi, en gång för alla, kunde göra oss av med den där synen på sjukdom som någonting frivilligt som man väljer själv. Och komma till insikten att det är bra att vara hemma och kurera sig, och dåligt att vara ute bland folk när man smittar.

När jag har blivit riktigt frisk ska jag nog börja cykla igen. Det är ett sätt att hålla sig borta från en hel del av smittan.

Kommentarer inaktiverade.