Abstinens?

Idag cyklade jag en lite längre runda igen. På mitt oväxlade (och överväxlade) pendlarök. En del av gårdagen ägnades åt att lätta den, genom att jag plockade bort pakethållare och stänkskärmar. Så nu ser den lika snabb ut som den faktiskt är. Dvs halvsnabb.

Rundan idag blev totalt 5 mil lång. Det blev en sväng runt stan, så att säga. Cyklade först ner till Skanstull, där jag tog Ringvägen bort till Renstiernas gata. Sedan fortsatte jag ner till Slussen och passerade i nämnd ordning, Skeppsbron, Strömkajen, Strandvägen, Djurgårdsbron, Diplomatstaden, Kaknäs och hamnade slutligen ute vid Hundudden, där de höll på att ta upp båtarna för vintern. Därifrån fortsatte jag ut mot djurkyrkogården, någonting som utvecklade sig till en riktigt intressant upplevelse.

För den som är insatt i cyklar, att trampa på en ganska mjuk skogsväg på en cykel med continental sport contact 26×1,6 (slicks) i både fram och bak, utan växlar, och med 45/15 i utväxling är inte så jäkla lätt. Men det var kul på sätt och vis. En riktig utmaning. I synnerhet när det visade sig att vägen hade använts som ridstig, och var ganska uppruggad. Det blev till att ta i för knug och fostervatten ibland, med andra ord.

Men det gick fint. Efter diverse felkörningar tog jag mig via Frihamnen, Värtahamnen och Norra Djurgården ut till Frescati. Där fjollade jag till mig lite, och bestämde mig för att skippa den längre tur jag hade planerat. Nämligen att cykla runt hela Edsviken, och via Sollentuna, Kista och Ulvsunda landa på City Gross i Bromma, där jag tänkte handla. Så jag cyklade istället direkt till City Gross från Frescati. Sedan cyklade jag hem. Via Solna, Sveaplan, Sveavägen, Gamla stan, Stadsgården, Masthamnen, Sjöstan, jadajadajada.

Hur som helst, att inte ha något fungerande skogsmonster att ge sig ut på innebär för mig abstinens. Men om typ två dagar kommer studiemedlet, och då kan jag äntligen köpa ett par nya växelöron, och fixa fultysken, så att jag kan fortsätta att cykla i skog och mark. Håhåjaja…

Kommentarer inaktiverade.