Det kunde ha varit värre…

Har en nästan ”ledig” dag idag. En föreläsning ikväll, i övrigt ingenting som behöver göras bums. Och eftersom jag känner att cyklingen kommit en aning på skam på sistone så bestämde jag mig för att ge mig ut en sväng strax efter lunch.

Dagens väder i Stockholm kan enklast sammanfattas som ”blött”. Efter flera dagars sporadiskt regnande har vätan hunnit sätta sig rejält, och det kom en och annan skur från ovan. Men eftersom jag nu rullar omkring på ett par Kenda Nevegal 2,35″ med rejäla DH-slangar invändigt (gristungt, ingenting man cyklar längre sträckor på) kände jag att det där med halka skulle bli ett ganska litet problem. Och jag hade rätt. Det här var nog den första turen jag tog i riktig väta sedan jag bytte till höstdäck, och ärligt talat blev jag förvånad över hur suveränt greppet var. Jag har ju tidigare kört på Continental Explorer respektive Schwalbe Albert, och om det är någonting de däcken har gemensamt så är det att de är rent livsfarliga att cykla på när det är blött. Albert är aningen bättre, det går faktiskt att cykla utan att köra omkull rent spontant så fort en liten sten eller rot ligger exponerad. Men contisarna är livsfarliga, punkt slut.

Så det vore nog ett understatement att säga att jag inte vågade tro att jag verkligen hade så bra grepp som jag faktiskt hade i början av turen. Av ren vana fegade jag mig förbi vissa partier som jag tidigare haft problem med. Tog det försiktigt på svag sluttande flathällar. Väntade mig att däcken bara skulle släppa hux flux, och cykeln skjutas iväg i valfri riktning, vilket hänt tidigare. Men ingalunda. Så när jag väl insett att däcken verkligen sög sig fast som små baby-enter (ha-ha, fantasynörd…) på klippor och stenar vågade jag stå på lite mer. Och helt plötsligt blev cyklingen skitkul, trots det pissiga vädret.

Men rötter var fortfarande ett problem. Där tror jag inte att några däck har riktigt bra grepp, bortsett från dubbade diton. Så på sådana (rötter alltså) fortsätter jag att ta det försiktigt. I alla fall tills jag skaffat ordentliga skydd.

Nu borde jag göra ren cykeln. Den blev riktigt jäkla skitig. Men jag vet inte om jag vare sig orkar eller hinner… Borde klä på mig och göra mig klar för kvällens föreläsning.

Kommentarer inaktiverade.