NIMBY rustar för nya hjältedåd

Så nu har det kommit in drygt 11.000 namnunderskrifter mot planerna på att bygga en galleria vid Odenplan. Jaha, here we go again. NIMBY/NTA/IGMO/BANANA rustar för krig och nya hjältedåd, som vanligt. I vanlig svensk jantelagsordning ska alla visioner, idéer och initiativ försöka kväsas av små bakåtsträvare som aldrig ser längre än den egna balkongen. All förändring är av ondo. Och ”vi har ju redan gallerior så det räcker” i stan. Ja, eller hur, och jag förmodar att de som redan finns, och som belackarna ofta begagnar sig av utan att reflekterara över det, bara materialiserades ur tomma intet. För det kan väl aldrig ha varit fråga om att att de faktiskt byggts på normalt sätt, vilket i sin tur inneburit störningar för de som bor i närheten?

Som skäl till motståndet åberopar bakåtsträvarna saker som att det kommer att förvandla Odenplan till en byggarbetsplats, att det kan komma att bli skitigt och bullrigt i området, att det kan bli en hel del byggtrafik, osv. Liksom Hjalmar Mehr & co’s framfart under 60-talet, man gör gärna (fullständigt befängda) jämförelser med gamla Klara-kvarteren, som ju revs för att ge plats åt Stockholms nuvarande stadskärna. Skillnaden är dock att det inte är tal om att riva gamla anrika byggnader (det rör sig om en underjordisk galleria, vilket många tycks ha missat) för att lämna plats för fula betongkolosser.

Hallå? Så är det väl alltid när någonting nytt ska byggas? Exakt vad för speciella skäl finns det för de boende runt Odenplan, som gör att de ska ha rätt att kräva att slippa detta? Det är fler som fått stå ut med samma sak, om inte värre. Jag bor i Årsta, och passerar Gullmarsplan nästan dagligen. Här har det också byggts en del. Bl a så går Södra Länken praktiskt taget rakt under mitt hus. Tvärbanan ligger i närheten. Det var en hel del störningar under dessa byggnadsprojekts löptid. Givetvis förekom det protester innan, men i det här fallet så agerade politikerna lyckligtvis förståndigt, och såg till att projekten fullföljdes, istället för att låta hela Stockholms utveckling stå tillbaka för en handfull människors åsikter och ovilja till förändring.

Så, ni ”lokala hjältar”, som motarbetar alla förslag på förändringar, får jag fråga vad ni egentligen har åstadkommit? Vad har ni gjort för att göra Stockholm till vad det är idag? En inte allt för vågad gissning är att svaret på den frågan är ”ingenting”. Stockholm har utvecklats runt omkring er, och det är endast genom att hålla tyst och hålla er borta ni har gjort någonting för stadens utveckling.

Stockholms historia är full av exempel på hur klåfingriga BANANAs/NIMBYs har saboterat projekt som kunnat bli till någonting riktigt bra. Japan-skrapan är ett exempel, Söder Torn vid Medis ett annat. Visionen var i båda fallen vackra skyskrapor som hade inneburit ett värdefullt tillskott för Stockholms stadsbild. Vad vi fick var en halvsunkig ”stadspark”, plus någonting som liknar en gigantisk öburk av betong. Globen-projektet klarade sig lyckligtvis. Men det är i stort sett allt.

Hur som helst, den här svenska bakåtsträvarmentaliteten får mig ofta att överväga något annat land. Jag avskyr verkligen när småfolket gör vad de kan för att trycka ner de med visioner och idéer.

Ja, kära NIMBYs och BANANAs, jag hoppas att ni känner er stolta över ert energiska arbete med att hålla tillbaka utvecklingen. Lev ni vidare i ert lilla reservat, och jaga bort de med idéer och visioner.

Länkar: SvD SvD YIMBY

3 responses to “NIMBY rustar för nya hjältedåd

  1. Det jag stör mig på, tillsammans med alla jag nånsin diskuterat saken med, är inte byggstöket. Det är själva galleriorna. Det är tråkigt när hela stan ska glasas in och likriktas med samma affärer på alla ställen för att små ställen som inte ingår i en kedja inte har råd med de höga hyrorna.
    Vi gillar småskalig kultur och tycker stan har tillräckligt med masskultur.
    Jag är absolut för att bygga nya bostäder och förtäta stan, men jag tycker galleriorna sabbar för omgivningen.

    Kommentar: Överlag är jag inte heller särskilt begeistrad av gallerior mitt i stan, eftersom den miljön ofta lämpar sig bättre för affärsgator och liknande. Gallerior känns däremot ofta som förortscentrum, om de inte utformas riktigt bra. Men underjordiska diton som den planerade vid Odenplan tycker jag ofta passar in ganska bra, eftersom det bryter av från rådande normer i området.

  2. Intressant också att man även vill flytta Citybanans station till Norrtull (som f ö redan föreslås få tunnelbana), inte bara gallerian. Detta visar tydligt att man inte bara vill stoppa gallerian och därmed ”bevara en mångfald av småskaliga butiker”, utan man vill inte heller ha den ytterst nödvändiga Citybanan!
    Man är m a o vanliga banala NIMBYs.

  3. Nej till Odenplansgallerians hemsida avslöjar ju, som Martin säger, vad det handlar om:
    http://www.123minsida.se/odenplansgalleria/11017999

    Gammal vanlig NIMBY alltså.

    Och jag själv är inte heller så begeistrad av gallerior. Men just här tycker jag att den skulle passa ovanligt bra, underjordisk och i en snygg integration mot den nya stationen, som ju kommer innebära en monumental ökning av antalet människor i området.
    Jag gillar småbutiker. Jag gillar stora butiker. Men framförallt gillar jag när det finns en blandning av dem båda.

    Kan de förresten inte passa på att riva det horribla läkarhuset o bygga en läcker skrapa också när de ändå håller på? 🙂
    Men det är klart. Läkarhuset har säkert några bevarandevärda kvaliteter i skönhetsrådets ögon, och dessutom att bygga en skrapa närmare än två mil från annan bebyggelse är ju inte att tänka på. Det skulle ju förstööööööööööra stadsb-iii-lden..