Lite perspektiv, tack!

Nu ska massmördaren Juha Valjakkala snart släppas, efter ungefär tjugo år bakom lås och bom. Minus en del permissioner och rymningar, gissar jag, men i runda slängar hamnar vi väl ungefär där.

Nu förfasas folk över att han ”redan” ska att släppas. Andra försvarar honom och säger att han har ”mognat” (säkert), och vill bli en laglydig medborgare. Det tror jag inte för en sekund, men det lär väl visa sig ganska snart.

Min personliga åsikt är att livstid ska innebära just livstid. Jag köper inte argument som att ingen kan hållas inlåst för evigt, och liknande. Klart som fan att man kan låsa in någon för alltid. Det är inte svårare än att karln hålls kvar i fängelset tills han trillar av pin om kanske 20-30 år, möjligtvis tidigare om han gör sig ovän med fel person(er) innanför murarna. Juha mördade en hel familj, och för detta dömdes han till livstid. Och för den som inte är insatt så gjorde han detta för en begagnad gammal kärringcykel. Så han har definitivt förverkat sitt människovärde, han har haft sina chanser.

Samhället klarar sig utan Juha, det är min åsikt. Och jag tror inte på medmänsklighet som grund till beslut för den som inte längre har något människovärde.

Men, här har vi då den lilla knorren, jag blir ganska trött av allt gnäll om att det FINSKA rättssystemet ”redan” släpper ut  denne mördare. Att han kommer ut efter ”bara” 20 år,  fast han dömdes till livstid. Försök att sätta detta i ett perspektiv – Hade det varit fråga om Sverige så hade han redan varit ute. Förmodligen hade han kommit ut efter kanske 10 år. Eller ännu mindre. Så jag tycker nog ändå att Finland är ett föredöme för Sverige i fråga om straffsatser. Visserligen är det i mina ögon fel att den som döms till ett livstidsstraff kommer ut efter ett antal år, då är det inte livstid, punkt slut. Men jag kan ändå acceptera det i viss mån, om det rör sig om 20 år, som i Finland. Straffsatserna i Sverige tycker jag däremot är en ren skymf mot alla brottsoffer. Inte nog med att vittnen inte får något skydd, att brott mot enskilda inte prioriteras, utan här ska även de som döms till fängelsestraff släppas ut efter halva tiden.

Jag tror själv att Sverige skulle må bra av lite högre straffsatser. Och givetvis kommer någon nu att känna sig manad att påpeka att man minsann ”har mycket högre straff i USA, men där är brottsligheten större än här”. Mitt svar på detta är att det inte går att jämföra Sverige och USA. Vi talar om olika sorters brottslighet och ett samhälle som är väldigt olikt det svenska. I USA begås brott för ren överlevads skull, eftersom det inte finns något socialt skyddsnät. Stjäl, snatta och råna, eller svält ihjäl, ungefär. I Sverige finns det ett ytterligare alternativ. Men ändå är det mer lockande för vissa att begå brott, och risker att åka dit för dessa.

Kan det bero på att insatsen är så låg för den som är kriminell i detta land?

Kommentarer inaktiverade.