Samhället struntar i cyklisternas säkerhet

OK, det är kanske en provokativ rubrik, dock är den inte mindre sann för det. I SvD finns en artikel att läsa om att antalet döda cyklister ökar, och nu är tillbaka på ”normala” nivåer, ungefär samma som under 2005. Detta efter ett år med ganska få dödade cyklister, dvs under 2006.

Artikeln citerar Magnus Lindholm, olycksanalytiker på vägverket: ”Förra året var det särskilt låga dödstal, varför vet vi inte riktigt. I år det mer ett normalår.”

Varför de inte vet tror jag beror på att olyckor mellan cyklister och bilar (den vanligaste olycksorsaken) avskrivs som just olyckor. Ingen utredning görs då om varför olyckan skedde.

Idiotiskt, på ren svenska. Hur ska man kunna förebygga olyckor om man inte bemödar sig med att ta reda på varför de sker? Är det för att nollvisionen bara gäller bilister, och inte fotgängare eller cyklister?

Nu till mina teorier om ökningen av dödade cyklister. Det främsta problemet anser jag, som inbiten och van stockholmscyklist, är just att polisen skiter fullständigt i se till att lagar och regler som ska göra cyklingen säkrare efterföljs av andra trafikanter. Som cyklist är man i stort sett oskyddad i trafiken. Därför finns det lagar och regler med syfte att göra det lite säkrare för den som cyklar. Och som är fullständigt verkningslösa om de inte upprätthålls.

I Stockholm har vi cykelbanor och cykelfält. Som dock i första hand används som:

– Uppställningsplats för taxibilar (t ex vid Slussen).

– Parkeringsplatser.

– Lastzoner för bilar.

– Uppställningsplatser för bygg- och sopcontainers.

Kanske har jag totalt missförstått vad syftet med cykelfälten är, men jag har i alla fall alltid velat tro att det inte är tillåtet att använda dem till ovanstående. Allt som egentligen krävs för att det ska upphöra är att man börjar forsla bort – eller i alla fall bötfälla – de fordon som ställs i cykelfälten. Sedan dröjer det inte länge förrän folk vet vad som gäller. Men ingenting görs, trots att det kräver en minimal arbetsinsats.

Ärligt talat, vad är det som är så jävla svårt, varför händer ingenting? Hur många olyckor måste egentligen ske pga dessa problem innan även myndigheterna får tummen ur? På Sveavägen och Götgatan får man som cyklist ständigt väja ut i gatan för att någon har parkerat i cykelfälten. Undrar hur länge en bil som stod parkerad i något av de övriga körfälten skulle stå kvar. Tio minuter, innan den blev bortforslad? Och vad skulle ägaren få för påföljd? Fängelse? Böter som tar ett liv att betala av? Brottsrubricering? Allmänfarlig vårdslöshet?

Kommer någonting att hända överhuvudtaget så länge man inte gör sig besväret att utreda orsakerna till olyckor där cyklister dödas, istället för att bara avskriva dem som olyckor utan att gå vidare? Jag tycker att det är skandal, det borde vara lag på att ALLA dödsolyckor utreds, det är nämligen så man lär sig att förebygga dem.

En lösning jag tror på är cyklande lapplisor. Som själva använder cykelfälten, och per omgående lappar de fordon som står parkerade där.

Jag skulle vilja se lite mer konsekvens från samhällets sida. Å ena sidan anser man att folkhälsan är på fallrepet, vi rör oss inte tillräckligt mycket helt enkelt. Och vi måste börja leva och tänka mer miljövänligt. Samtidigt väljer samhället att rycka undan mattan för de av oss som mevetet väljer ett alternativ som är bra för både hälsan och miljön.

Det här känns så jäkla svenskt, på något sätt. Att inte vara konsekvent. Att ge med den ena handen och ta med den andra. Att å ena sidan jobba för att förbättra någonting, och sedan göra någonting som omintetgör förbättringen.

Vill göra ett litet tillägg till detta inlägg – Innan fler känner sig manade att påpeka att det finns en hel del cyklister som inte sköter sig i trafiken (sådana kommentarer kommer att raderas, eftersom den frågan härmed är bemött, utredd och utagerad) så vill jag påpeka att ALLA cykelnördar är medvetna om detta. Dock förändrar det ingenting. Cykelfält och cykelbanor är fortfarande inte avsedda som taxistolpar eller p-platser. Så i princip är det ett ganska ovidkommande argument. Söndagscyklisterna är ett lika stort problem – om inte större – för andra cyklister som för gående och bilister. Andra cyklister delar ju cykelbana med dem, och jag vet själv hur det är att möta någon vinglande söndagscyklist som cyklar mot riktningen i ett cykelfält, och har mer uppmärksamhet på mobilen eller mp3-spelaren än på trafiken runt omkring.

Men den kategorin har polisen faktiskt gjort en del insatser mot. Man hade bland annat ca 30 civilklädda poliser ute på stan på cyklar i somras, med uppdrag att sätta dit syndande cyklister. Det tycker jag är bra. Men det gör inte situationen bättre för de cyklister som sköter sig, och vars största problem är hur motortrafiken uppför sig.

5 responses to “Samhället struntar i cyklisternas säkerhet

  1. En annan provocerande rubrik vore
    ”Cyklister struntar i cyklisternas säkerhet”.

    Detta bara alltför sant med tanke på hur cyklister far fram över gångbanor, mot enkelriktat och mot rött ljus.
    Följde cyklisterna de trafikregler som gäller skulle olyckorna bli färre – både för cyklisterna och för andra trafikantgrupper.

    Kommentar: Det finns gott om cyklister som inte har tillstymmelse till vett eller förstånd, och som genom sitt beteende utsätter sig själva och andra för fara. De är dessutom i stor omfattning ovana och oerfarna cyklister, som oftast bara tar fram cykeln under några veckor varje år, vilket ökar olycksrisken ytterligare. Det problemet har man dock satt in åtgärder mot, bland annat med civilklädda poliser som lurat vid gågator, övergångsställen, rödljus, osv, i syfte att haffa och bötfälla syndarna.

    Dessvärre gör detta noll och intet för att öka säkerheten för de cyklister som sköter sig, och har fullt upp med att parera parkerade taxibilar och annat skräp i cykelbanorna. Vilket är vad det här inlägget handlar om.

  2. Åh vad jag håller med!
    Som Stockholmscyklist har jag fått totalt nog av alla som cyklar mot cykelbanornas körriktning, parkerar taxibilar och budbilar mitt i cykelbanor, ställer upp last i cykelbanor liksom alla som promenerar mitt i cyckelbanan eller som cyklar om i mötande fil. Med flera.
    Har även tröttnat på de som blixtsnabbt svarar med att cyklister är idioter och får skylla sig själva så fort det handlar om cyklister eller cykelbanor.
    Under min karriär som cyklist här i stan har jag varit ytterst nära att: bli nerprejad av tre taxibilar, påkörd av en buss som körde mot rött, inprejad i trottoarkanten av en buss på väg in till en hållplats. Men bara nära, tack och lov. Har även krockat med två fotgängare som klev rakt ut framför min cykel när jag cyklade i dagsljus på cykelbana, och varit väldigt nära att krocka med jag vet inte hur många.
    Ofta är trafiksituationen inte alls anpassad för cyklister, bara för fotgängare och bilister. Det är också min erfarenhet från möten med trafikplanerare (träffar på dem i arbetet ibland), smidig cykling ligger inte direkt högt på prioriteringslistan när man projekterar nya/omgjorda korsningar. Det skulle det behöva vara, för alla trafikanters skull, vi cyklister varken hörs mycket eller syns mycket, och det är inte vårt fel utan bara ett faktum.
    Allt detta i kombination med en stressig och krånglig trafikmiljö och det är inte konstigt att det sker olyckor… mer borde verkligen göras för att främja och underlätta cyklande (och som du säger, cykling är ju dessutom bra för folkhälsan!).
    (Jag knackade förresten på motorhuven på en taxi som stog parkerad i min cykelbana när jag tragglade mig förbi bilen över höga trottoarkanter; chauffören körde då ikapp mig och frågade argt vad jag höll på mig och skrek att jag måste ha reflexer. Det hade jag, faktiskt både dubbelt så många reflexer som man måste ha OCH cykellysen. När jag påpekade det blev han tyst. Visar lite på vissas grundläggande attityd mot cyklister).

  3. Utan tvivel är de belamrade cykelbanorna ett seriöst problem. Antingen har man cykelbanor och ser till så att de är farbara, eller så har man inga alls! Jag har själv upphört att cykla under den mörka tiden på året – delvis på grund av kylan förstås – men också för att situationen i mörkret är så mycket farligare för en cyklist. Även om man har lyse och gör sitt yttersta för att följa trafikreglerna i detta kaos utsätts man för oacceptabla risker som det ser ut på gatorna idag.

    Jag börjar mer och mer luta åt att cykelbanorna borde flyttas bort från de stora gatorna, och att enkelriktade bakgator istället borde öppnas i båda riktningarna för cyklister. Det skulle garaterat minska olyckorna.

    Nuvarande ”lösning” fungerar helt enkelt inte.

  4. Noctivagus

    Jag anser att cyklister skiter i sin egen säkerhet och speciellt gångtrafikanters säkerhet. Vet en cyklist vad rödljus är? eller att man inte får cykla på trorarer eller på övergångställen? Cyklister i stan beter sig mer som laglösa galningar som ser ut som fån då man ryter till då man försöker gå på grön bubbe och en idiot kommer swoshande förbi framför fötterna och skiter i rödljus.

    Kommentar: Vilket har avhandlats både i blogginlägget och i en av kommentarerna, förstår inte varför det ska vara så svårt att läsa ett blogginlägg innan man kommenterar det. Återigen, att det finns gott om cyklister som beter sig som idioter gör det inte mer OK att använda cykelbanor och cykelfält som p-platser, lastzoner eller uppställningsplats för taxibilar eller sopcontainers.

  5. problem
    1)
    en överväldigande del av cyklisterna tror att dom är undantagna från trafikregler
    2)
    cyklister har en övertro på sin odödlighet
    bara för att jag cyklar får ingen köra på mig
    3)
    cykelbanorna ärhelt feldesignade cykelbanan skall vara på insidan parkerings fältet vilket skulle medföra
    a) att cyklisten separeras från övrig fordons trafik
    b)tvinga in cyklisterna till separata övergångs ställen
    c)åtgärda problemet med att saker å fordon ställs/parkeras i cyklisternas framfartsleder
    4)
    ta bort förpodningen att gångtrafikanter har företräde ,gör bara att fot å cykeltrafikanter tror att dom kan röra sig hur som hellst i trafik miljön.
    människor tror att nu iom att denna regel existerar att dom e odödliga,
    det är som att reglera att på räls å banområden har fotgängare företräde.

    it’s all a no brainer , men i sverige så kan vi ju inte tänka med eget huvve längre…

    Kommentar: Det är enklare än så. Det finns lagar och regler som säger att bilar har sin plats i trafiken, cyklar/cyklister har sin och fotgängare sin. Om samhälle och polis såg till att ALLA efterlevde dessa regler hade det inte varit någonting att orda om. Vilket dessvärre inte görs.