Synden straffar sig själv?

Nu ska tydligen byggtiden för citybanan förlängas, pga att kverulanterna i Vasastan inte tål att se lastbilar i sitt område. Tidigast 2017 kan vi alltså räkna med att bygget ska vara klart.

Varför?

Jo, för att Stockholm nu tänker kräva att man drar om arbetstunneln, så att lastbilarna inte behöver köra genom Vasastan. Det gör att bygget tar längre tid.

Återigen, Varför?

Jo, för att tillfredsställa några (relativt) få, men högljudda och inflytelserika boende i en viss stadsdel. Vilket hela landet blir lidande av, eftersom Citybanan är en riksangelägenhet, inte någonting lokalt för Vasastan.

Personligen tycker jag dock att detta ser ut att arta sig mot ett klassiskt fall av hur synden straffar sig själva. Vasastansborna slipper förvisso se lastbilar i närområdet. Men de kommer att få stå ut med sprängarbeten och andra störningar i flera års längre tid. Grattis. Nu kan ni snart gå med i klubben för oss som bott i flera år på ett tunnelbygge, och fått stå ut med sprängningar dygnet runt. Tro mig, om ett par år kommer de att ångra att de inte valde alternativet med lastbilar i stan – De må se fula ut i stadsbilden och spy ur sig avgaser, men de får inte innertaken att vittra sönder eller dörrar och fönster att slå sig pga sättningar.

Jag hade även tänkt att skriva lite om en i raden av de för Stockholm så framstegs- och utvecklingsfientliga debattartiklar som regelbundet publiceras på SvD Brännpunkt. Det är märkligt, men SvD verkar inte ställa några som helst krav på kvalitet när det handlar om debattartiklar som tycker ungefär som tidningens ledarredaktion, dvs att allt byggande inom tullarna är av ondo. Artiklar som är positivt inställda till utvecklingen och utbyggnaden av Stockholm refuseras däremot.

Hur som helst, eftersom denna artikel redan fått ett bra och korrekt bemötande – men givetvis inte som replik i SvD – känner jag att det vore som att slå in en öppen dörr. Dessutom är den så motsägelsefull att den är svår att ta på allvar.

Men det är verkligen synd att en så pass stor tidning har lagt ner den objektiva nyhetsjournalistiken. Nu anpassas tidningens innehåll efter de egna medarbetarnas privata åsikter och intressen – Jag tror knappast att SvD hade haft en lika negativ hållning om det handlat om projekt som riskerat att sänka värdet på bostadsrätter i Södertälje eller Eskilstuna.

Lågt, SvD. Lågt nog att tolkas som varumärkesintrång av Glocalnet .

Annonser

2 responses to “Synden straffar sig själv?

  1. Sprängarbetena ska väl ske under jord, Odenplan ska alltså inte grävas upp, vad jag vet, inte end för bygget av den – underjordiska – gallerian.

    Det verkar ha uppstått en del missförstånd på bägge kanter i den här debatten, som väl precis har börjat.

    Men att ha 100 lastbilar om dagen körandes i sju år i Stockholms redan överansträngda city, en var sjunde sekund ut och in i tunneln, talas det även om, det är något vårt kritiserade moderata borgarråd trots allt skall ha en eloge för att han uppsnappat kritiken mot. Stadsdelen är full av barnfamiljer. Kanske är han inte så hårdhudad som det framställs på sina håll.

    Men först och främst, en allsidig debatt, då hade man förmodligen sluppit de röda skynkena kring Odenplan. Det här borde det göras en djupare psykologisk studie av, innan det går alldeles snett nästa gång. Man kan ju få för sig att avskaffa kungahuset eller nåt. Yimboisterna är väl lite så där vingliga, vad jag förstått, så dem får man ha koll på också.

  2. Grönman, du får gärna redovisa hur du får 100 lastbilar om dagen till att bli en var sjunde sekund?

    Sedan är det väl inte 100 utan 200 lastbilar, och det är naturligtvis ingenting. Det passerar tiotusentals fordon dagligen.

    Kritiken mot borgarrådet kommer väl för övrigt huvudsakligen från media eller från märkliga sammanslutningar som samfundet S:t Erik. Jag har fortfarande inte hört en enda ”vanlig” människa klaga på att man river klara post-terminal. Snarare är folk glada över att det äntligen händer något i den tidigare stendöda delen av staden.

    Förresten. Det man ”kämpar” för på Odenplan nu är ju att arbetstunneln skall flyttas. Till ”någon annanstans”. Vad de som bor och arbetar ”någon annanstans” tycker skiter man däremot i.
    Egoism är egoism.
    http://www.yimby.se/2008/01/ensidigt-om-citytunnel_421.html

    Vingliga? Att vilja att Stockholm skall få utvecklas och vara konkurrenskraftig, att vilja återupprätta kvarteret som byggnadsmodell och att fortsätta att bygga ut staden, istället för fler förorter är… vingligt?
    Tja. Alla har vi ju våra egna definitioner på saker o ting…