Styrs filmindustrin av idioter?

Ursäkta den något provokativa och nedsättande rubriken på detta blogginlägg, den var inte avsedd som en förolämpning. Utan ett konstaterande. Läs resten av inlägget så förstår du varför.

Nu har EU gett besked i fråga om fildelares personuppgifter, enligt artiklar i SvD, Aftonbladet och DN. Jag tänker inte gå in närmare på det, eftersom det var ett ganska oklart besked. Kan tolkas lite hur som helst.

Däremot skulle jag vilja veta exakt hur vissa höga chefer inom filmindustrin resonerar. Tänk dig följande scenario:

– Du går in på ICA och köper en liter mjölk, en påse bröd och en bit ost. På vägen ut stoppas du av en av butiken anställd ordningsvakt, som gör klart för dig att det minsann är olagligt att snatta. ”Bäst för dig att du betalat för de här grejerna”, ungefär. Skulle du handla i den butiken igen, om du visste att den antastande ordningsvakten gör detta på order av butikschefen, och det upprepades varje gång du handlade? Inte? Nej, inte jag heller.

OK, ett annat scenario då:

– Du köper en bil. När du sätter dig bakom ratten och kör iväg blir du snart stoppad av en polis, som upplyser dig om att det minsann är olagligt att stjäla bilar. ”Bäst för dig att bilen är din”, typ. Skulle du köpa en bil av den bilfirman igen, om du fick veta att det faktiskt var ägaren till firman som ringde polisen och bad dem kolla att du verkligen ägde bilen, i synnerhet om du visste att handlaren gör så varje gång han sålt en bil? Nej? Inte jag heller. Jag tror inte att någon skulle återvända till en handlare som behandlar sina kunder på det viset.

Ja, vi tar väl ett tredje och sista scenario:

– Du har köpt en bok, en skönlitterär roman. När du öppnar den inser du att de första kapitlen bara består av en massa förmaningar om hur fel det är att stjäla böcker, som du måste bläddra dig förbi innan du kommer till handlingen i boken. Dvs det du betalat för. Skulle du köpa en bok av samma förlag igen, om du insåg att de betraktar alla sina kunder som tjuvar? Jag skulle då inte göra det. Inte du heller, gissar jag.

Men lustigt nog verkar man inom filmindustrin tycka att det är en bra idé att störa sina betalande kunder (Ja, det är vi som betalar era jävla löner, era inbilska nötter!) med en massa anklagande propaganda, som främst riktar sig till de som INTE betalar för sig? Förväntar sig man inom filmindustrin en bra framtid genom att förstöra sina kundrelationer på det viset, när det stora problemet är just att färre och färre betalar för sig?

Om du av en händelse arbetar med marknadsföring och branding inom något bolag som detta gäller, kan du då förklara vem som kom på den eminenta idén att alienera era kunder, dvs de människor som ni är beroende av för er fortlevnad? Beror det på ren inkompetens, att vissa beslutsfattare har huvudet i arslet, eller om det bara är pga frustruation och bitterhet över att så många fildelar?

Vet du vad? Jag bryr mig inte om vad svaret är på den frågan. Det är era problem. Och ert jobb att lära er att tackla dem utan att börja bita den hand som föder er. När kunderna sviker är det extra viktigt att man börjar måna om de som är kvar. Synd att ni inte fattar det.

Mitt tålamod börjar i alla fall ta slut. Jag har fått nog av alla dessa jäkla gnällmeddelanden som ska inleda varje film (dvs de propagandafilmer där budskapet är att jag är en potentiell tjuv eftersom jag ser filmen, inte de torra copyright-texter som tidigare brukade förekomma) jag köper eller hyr, och snart slutar jag med det. Då lägger jag hellre pengarna på böcker, och nöjer mig med de filmer som visas på TV. Och jag tror nog att fler kommer att göra som jag. Och då har ni, Tomas Crutze och andra höga herrar inom den svenska filmindustrin och -distributionen, verkligen sågat av grenen ni sitter på.

And then the laugh’s on you.

Lycka till!

Fler länkar: SvD, SvD, SvD, SvD, SvD

3 responses to “Styrs filmindustrin av idioter?

  1. Å så undrar dom varför folk laddar ned ”gratis”? Håhå, så korkade.

  2. Kolla in http://iwouldntsteal.net

    Den filmen är bra och visar att många är trötta på filmbolagens smutskastande.

  3. Det finns många ungdommar som laddar ner film men som även köpt film, att visa ”propaganda” i en köpt film är bara till för att påminna dem att ladda ner är inte ok.

    Du stör dig på en minut propaganda i början av filmen, men störande reklam (poker o annat missbrukande propaganda) som visas på tv under filmen är helt ok…
    Du kanske ska ta lite valium och lugna ner dig.

    Kommentar: Tror du verkligen att de där propagandaklippen har någon effekt på de som laddar ner? Med tanke på att de visas i fel situationer och sammanhang, men inte visas när de borde? Känner du till begreppet positionering? Vet du någonting om kommunikation? Jag tvivlar. Nåja, passande alias i alla fall. Ha ett bra liv, om du nu har något.