Var kritisk mot SvDs objektivitet!

SvD har återigen publicerat en partsinlaga i ”debatten” om skyskrapor och byggande i Stockholm. Jag skriver ”debatt” inom citationstecken, eftersom det knappast kan kallas för en debatt – Svenska Dagbladet tillåter endast debattartiklar som är negativa till utvecklingen, medan de inte ens tar in de som är positiva med mindre än att de är skrivna av borgarrådet Mikael Söderlund. Övriga debattartiklar refuseras.

Jag har skrivit det förr, och jag skriver det igen – Det är trist att en så stor tidning som SvD sänker sig till kvällstidningsnivå, eftersom det handlar om någonting tidningens medarbetare har någonting personligt emot. Jag har ingenting emot att en tidning har en åsikt i en fråga. Det kallas ”opinionsbildning”, och kan vara ganska sunt om det görs med varsamhet och förstånd. Men att ta steget vidare och medvetet försöka manipulera den övergripande debatten och opinionen genom att filtrera bort ”fel” åsikter är helt åt fanders.

Frågan är om det är värt mödan att lämna in en anmälan till PO? Känns som om deras agerande är ett brott mot den första av de pressetiska reglerna:

1. Massmediernas roll i samhället och allmänhetens förtroende för dessa medier kräver korrekt och allsidig nyhetsförmedling.

Angående artikeln i övrigt vet jag inte ens om jag orkar bemöta det som skrivits. Artikelförfattaren ska alltså föreställa vara en arkitekt, och som ändå saknar grundläggande koll på hur andra städer ser ut och är planerade, liksom på vad som är vad? Nej, läs artikeln på YIMBY istället, där står ungefär det jag själv känner för att skriva.

Kommentarer inaktiverade.