Att mata änder är ändå ganska harmlöst

Jag läser om Mikael i Filipstad, som matar änder. Vilket inte helt otippat gör att det blir gott om fjäderfän i grannskapet som kackar och har sig. Grannar vill ha ett stopp på detta, och jag håller faktiskt med dem. Änder är förvisso väldigt trevliga fåglar, och ett passande inslag i stadsbilden. Fågelskit på gräsmattor, gångvägar och parkbänkar är dock inte riktigt lika trevligt.

Men att mata änder är ändå ganska harmlöst jämfört med den fullständigt intelligensbefriade flugan i Stockholm för några år sedan. Nämligen att mata fiskmåsar. Om jag ska vara lite anti min egen hemstad, så känns det som just en sådan där genompuckad grej som bara insnöade stadsbor får för sig att göra. Fiskmåsar har nämligen en tendens att skita där de äter (kan vara för att markera revir, jag vet inte), och de gör det dessutom när de flyger. Ändå såg jag ofta folk springa omkring med brödpåsar i Rålis och på Djurgården, vars innehåll de kastade åt vilt flaxande och skrändande fiskmåsar. IQ fiskmås, liksom.

Men änder? Tja, att mata dem inom rimliga gränser tycker jag är helt OK. Dvs när de behöver mat, och inte i allt för stora mängder. Att året runt springa omkring med säckar fyllda med bröd känns lite överdrivet.

Kommentarer inaktiverade.