Stockholm växer och utvecklas, och det är glädjande att se

Idag blev det en slags improviserad fotoexpedition igen, för att se vad som hänt med min stad sedan jag senast vare ute och terroriserade den med min gamla K700i.

Jag började på hemmaplan, dvs Skagersvägen i Årsta. Här, eller rättare sagt i närheten, håller man som bäst på att smälla upp fyra nya punkthus. Jag välkomnar alla nya grannar i Årsta, som jag tycker är lite väl glest på sina håll. Och hade gärna sett att man byggt de nya husen nära någon gata, och gärna med kontakt med gatan. T ex Skagersvägen, det finns gott om plats här. (Klicka på bilderna för mer info.)

Punkthus i Årsta Färdigt punkthus i Årsta De två färdigställda husen

Efter att ha dokumenterat dessa nytillskott till Stockholm fortsatte jag in till stan. Tog en sväng förbi Stadsbiblioteket, på jakt efter en bok som jag behöver som kurslitteratur till en av vårens kvällskurser. Den fanns inte att få tag på, men jag var lika glad för det (eftersom den är beställd från Adlibris, som dessvärre använder dresserade sköldpaddor för att leverera sina varor), och fortsatte uppför Observatoriekullen till Drottninggatan. Jag lät bli att plåta gamla observatoriet, det finns nog bilder så det räcker på den byggnaden, även om den är fin. Inte riktigt lika fin vad dock denna ”prydnad” för övre Drottninggatan, som jag förmodar någon betongkramare vurmar för. Skitfult, på ren svenska.

Byggnad på Drottninggatan.

Jag sneddade in i Tegnérlunden, och där stannade jag till, eftersom min YIMBY-radar började ge utslag. Jahadå, det är någonting nytt som byggs vid Tegnérlunden. Bostäder, hoppas jag? Gott om våningar, i alla fall.

Bygge vid Tegnérlunden Bygget på nära håll

Efter att ha tittat lite närmare på detta bygge fortsatte jag nerför Upplandsgatan till ett av mina favoritobjekt, nya Clarion Sign vid Norra Bantorget. På vägen lade jag märke till någon slags kyrka eller liknande, som jag inte tänkt på tidigare. Jag måste bli bättre på att turista i min egen stad, så att säga.

Upplandsgatan ner mot Norra Bantorget Upplandsgatan igen

Och så var jag då nere vid Norra Bantorget igen, även kallat ”Röda Torget”. Det första jag lade märke till vara att det kändes mer levande än någonsin tidigare. Det var folk överallt, massor med människor i rörelse. En lördageftermiddag en gråkall februaridag. Jag tror att vi har Clarion att tacka för det, hotellet har verkligen lyft Norra Bantorget. Jag vågade mig t o m in i parken, och kolla på monumentet.

Clarion SignClarion SignHjalle-BralleHotellet och de nya bostadshusen vägg i väggClarion Sign, framsidanClarion Sign och Arlanda ExpressMänniskor framför SignKronan på verketCykelbana utanför Sign

Sedan styrde jag kosan bort mot Lilla Bantorget, som ligger granne med hotellet. Några nya bostadshus har det som sagt blivit, här är ett av dem, med en ledig affärslokal i botten. Jag tror inte att den kommer att stå tom så länge, det finns ingen tvekan om att gränsen för City har flyttats ut en bit.

Affärslokal vägg i vägg med Sign

Och nu, över till Lilla Bantorget. Jag måste säga att det här området nu börjar kännas riktigt trevligt. Torsgatan var tidigare ett stort blåshål som jag undvek, precis som så många andra. Här passerade man med bil, och ingenting annat. Ingen promenerade frivilligt här. Att det ens fanns ett torg som heter Lilla Bantorget visste jag ingenting om. Men tydligen gör det det.

En tegelbyggnad av något slagNybyggda hus med utsikt över Lilla BantorgetKulturrum?Blåshålet byggs bortNorra Bantorget, sett från Lilla BantorgetStrykjärn?

Sedan hoppade jag på buss 53, som går till Henriksdalsberget. Tänkte att jag skulle avsluta fotoexpeditionen med en del bilder från utvecklingsområden precis utanför stan. Det tog dock en stund, jag trodde naivt nog att den skulle gå raka spåret, men icke. Men jag fick se lite mer av stan i alla fall.

Jag klev av på Henriksdalsberget, i det lilla ”centrum” som finns där. Jag tycker personligen att det är stadens mest illa utnyttjade bergsknalle. Tänk vilket område man skulle kunna bygga där uppe, istället för det gamla trista miljonprogramsområde som nu ligger där.

Henriksdalsberget, busshållplatsenHenriksdalsberget, den centrala “parken”Henriksdalsberget från marknivå

Jag fortsatte sedan ner mot Danvikstull/Danviksklippan. Stannade till på en bro och tog en bild av vägen under.

Vägen ner till… Ja, vad det nu ärDanvikstulls sjukhusParkeringshus

Sedan fortsatte jag till kontorskomplexet vid Danviksklippan. Stor och 80-talsinspirerat, det är min åsikt. Men området runt Saltsjök(q)varn ser i alla fall ganska trevligt ut. Lagom urbant, om än inte riktigt så urbant som jag önskar.

Bostäder vid DanvikstullHenriksborgBostadshuset igenSaltsjökvarn

Sedan fortsatte jag över bron till Danviksklippan. Jag var ju bara tvungen att ta ett par bilder på det som i arkitekturkritikern Ola Anderssons ögon är skyskrapor(!), punkthus på hela tio våningar.

Personligen tycker jag inte att byggnader som är så låga att man kan överleva ett fall från taket förtjänar att kallas skyskrapor, men vi har väl olika referensramar, antar jag.

Skyskrapa?Ännu en skyskrapa?Utvecklingsområde

Jag beundrade dessa ”skyskrapor” i någon minut, sedan styrde jag stegen mot Hammarby Sjöstad. Ännu ett område som man nästan gjort rätt med. På vägen dit passerade jag Henriksdalsverket. En anläggning som jag tycker att man skulle kunna flytta, eller förlägga under jord, och på så vis upplåta ytan åt bostäder.

Henriksdalsverket

Hammarby Sjöstad börjar i alla fall ta form. Snart känns det som en stadsdel. OK, det är mer bostadsområde än stadsdel (varför funktionsseparera?), men jämfört med alla andra misslyckade försök till att bygga stad så går det rätt bra.

Sjöstan på hållEtt av få höghus i SjöstadenUtvecklingsmöjlighet?Halvfel i sjöstanHalvrätt i sjöstanRätt gjort

Och här slutade fotograferandet för idag. Jag hade gått en bra bit, och kände att det nu började bli dags att åka hem. Mörkt var det också, även om det inte syns på bilderna. Men det var intressant att se hur olika man bygger i stans närhet, tydligen är det bara en fråga om vilja och kreativitet.

4 responses to “Stockholm växer och utvecklas, och det är glädjande att se

  1. lagprisflygbolag

    Oj, stabil insats och bra reflektion.

    Bra blogg med spännande ämnen, gillar den filosofiska ådran… 😉

  2. Fantastiskt jobb där. Härligt att se att det tillkommer mer stad, men det finns mycket kvar att göra än..

  3. Din definition på skyskrapa är den bästa hittills… 🙂

  4. Tack för de fina bilderna. Tänk att man bygger låga PUNKTHUS i Årsta. Detta område ligger bara 600 meter från Södermalm. Nu bygger man fast sig i en icke-urban struktur nära stan. Det är skandal!!!
    Detta kan förhindra innerstadens expansion söderut.

    Att det ser ut som det gör i Henriksdal vet vi alla om. Att man inte har lärt sig från 60-70-talens misstag. Med facit i hand: Varför ska man återupprepa misstagen?