Lagstiftningen är nog främsta problemet

Som SvD skriver så blir det svårt för Stockholm att nå målet för antal nybyggda bostäder. Och jag är nog böjd att hålla med om att lagstiftningen är ett problem. Grannar och andra kan kostnadsfritt överklaga upp till åtta gånger. Vilket givetvis gör det näst intill omöjligt att bygga nytt i Stockholm, det finns ju alltid någon som stör sig på det nya som ska byggas. Varpå processen förhalas.

Denna video är ett väldigt bra exempel på problemet i Stockholm:

Den är några år gammal, och den handlar om de boende i kvarteret Plankan på Södermalm. Som motsätter sig Svenska Bostäders planer på att bygga bostäder på ”deras” bakgård. (Tekniskt sett är det varken deras kvarter, deras bakgård eller deras bostäder. Det tillhör Svenska Bostäder, som de hyr av.) Helt normalt förfarande i Stockholm.

Däremot blev jag rent ut sagt förbannad av att se ordföranden för Hyresgästföreningen Södermalm, ställa sig och vifta med protestlistor, som han uppmanar alla att skriva på. Aldrig trodde jag väl att Hyresgästföreningen aktivt skulle börja MOTARBETA produktion av nya hyresrätter! Och efter att ha sett detta har jag allvarligt börjat överväga att gå ur Hyresgästföreningen. Jag vill inte att mina pengar ska gå till att finansiera sådan verksamhet.

Kommentarer inaktiverade.