Jag var där, detta vill tanterna alltså bevara:

Nu står en samling innerstadsbor återigen inför utsikten att utsättas för övergrepp från samhällets sida, då de riskerar att få nya grannar i sitt område. Denna gång handlar det om någonting så otäckt och miljöfarligt som ett daghem. Till råga på allt planerar överheten att bygga eländet på en anrik ödetomt som stått öde i hela 300 år. Men frukta icke, Svenska Dagbladet rider givetvis till undsättning.

Eftersom jag, i brist på meningsmotståndare, hade lite tid att slå ihjäl vid lunchtid idag gav jag mig ut med min pålitliga sunkmobil för att dokumentera tilltaget. För den oinvigde kan jag meddela att det handlar om en tomt som ligger mitt emot Frans Schartaus handelsinstitut på Stigbergsgatan på Södermalm. Se bilderna nedan.

Den här trappan ligger bara några meter från den så unika och bevaransvärda ödetomten. Intressant val av namn:

Kostar det så kostar det

Och sedan gick jag vidare till den hotade tomten. Jag lyckades på bästa Walraff-manér få in en arm i den annars så slutna miljön, och tog denna bild:

Utsikt över det unika kulturlandskap som nu hotas

Som vi alla inser så kan ju inte en så vacker tomt bara visas upp hur som helst, därför har man valt att gömma den bakom ett stängsel:

Vilken nationalhistorisk skatt döljer sig bakom detta plank?

Men skam den som ger sig, jag hittade allt fler springor att låta min trogne följeslagare speja igenom:

En glimt av Edens lustgård?Låst, givetvisFantastisk utsiktFantastiskt, en husgrund, kanske?

Ja, tänk vad jag har fått se idag. Ödetomter som denna hittar man inte var som helst. Givetvis måste den ju skyddas, så att den får stå obebyggd i all framtid.

OK, för att sluta vara ironisk, de här tanterna borde verkligen skämmas för att de gör jämförelser med Odenplans galleria. Här talas det om att bygga ett daghem för de småknoddar som finns på Södermalm, inte att under flera års tid spränga och bygga tunnlar som kräver att man gräver upp halva grannskapet. Jag hade god lust att rycka ner alla de blåa ”skynken” som jag såg upphängda på det rangliga staket som omgärdade ödetomten.

Kontakta Stadsbyggnadskontoret och säg din mening om detta innan den 14:e, för då tas beslut. Låt inte NIMBYsarna sätta stopp för någonting som välbehövligt som ett nytt daghem på Södermalm.

3 responses to “Jag var där, detta vill tanterna alltså bevara:

  1. Ja. En del människor har uppenbarligen ingen skam i kroppen!
    Här är en länk till stadsbyggnadskontorets hemsida:
    http://planer.sbk.stockholm.se/SBKPlanTemplates/SBKPlanView____2528.aspx

  2. Sinnesslöa idioter finns det gott om. Men frågan om dem någonstans är så många som i Stockholms innerstad. Någon skrev nånstans om deportering till Kiruna och det låter väl som inte mer än rätt åt dessa förbannade NIMBYs.