Lägg krutet på rätt problem, höj studiemedlen!

OK, så nu vill någon utredare att staten ska bidra med hela 310 bagaloner per år och student till studentkårerna. Wow. Fantastiskt vad de kostar på oss. Precis vad vi behöver.

Personligen tycker jag dock att det finns någonting som är mer angeläget. Studiemedlen, dvs studiebidrag och studielån. I år har vi fått en symbolisk ”höjning”. Jag tror att en normal heltidsstuderande får ut ungefär 7.500:- per månad nu. Det överlever jag på. Nätt och jämnt. Det var därför jag för ett par år sedan beslutade mig för att börja plugga nu, snart är det inte längre möjligt att försörja sig på studiemedel under studietiden. Vad ska nu dessa pengar räcka till? Få se nu…

– Hyra, ca 3300, inkl. avgift till hyresgästföreningen.
– El och gas, ca 700:- i månaden. (Bör dock sjunka i framtiden, har äntligen blivit av med min gamla energitjuv till kylskåp.)
– Internet och telefoni, ca 600:- per månad.
– TV-avgift, ungefär 500:- per månad.
– SL-kort/resor, ca 600:- per månad.

… Och detta är då bara de fasta kostnaderna. Mat, läkarbesök, friskvård/träning, kurslitteratur, kåravgift, osv, tillkommer.

Jag lever förhållandevis snålt. Jag festar inte, jag går sällan på bio, jag köper bara det nödvändigaste. Och jag bor ganska billigt. Tur är väl det, för det är enda sättet att få ekonomin att gå ihop. Jag är trots allt ganska nöjd med tillvaron, så länge jag inte behöver tänka på pengar. Men det vore bra om politikerna kunde inse att det är nu eller aldrig som gäller. Studier är i stor omfattning redan en klassfråga. Den som har dyrare boende, längre resor eller dyrare kurslitteratur (den hamnar för min del på 500-1.000:- per månad) klarar inte ekonomin med nuvarande studiemedelsnivåer. Jag klarar mig alltid.

Givetvis finns det alltid en del beskäftiga navelskådare som är snabba att påpeka att det minsann inte var några problem när de studerade för 10-15 år sedan. Och visst är det sant, kronan var värt bra mycket mer på den tiden. En lägenhet som min kostade då runt 2.000. Elen var billigare. TV-licensen lägre, osv. Samtidigt som man fick ut ungefär samma summa per månad som idag.

Och det är där många tänker fel. Man ser studiemedlet som någonting som legat oförändrat sedan slutet av 1980-talet. I praktiken har studiemedelsnivån sänkts, eftersom den ska ställas mot prisbasbeloppen, som säger hur mycket det kostar att leva i dagens samhälle. Räknar man på det viset innebär det att studiemedlet har sänkts med 20-30%. I nuläget ligger studiemedelsnivån ungefär 20% under socialbidragsnormen, existensminimum. Och ändå har man i uträkningen av denna summa inte tagit hänsyn till de kostnader som studenter har i form av kurslitteratur eller kåravgifter.

Så, ska vi låta högre utbildning bli en klassfråga, där endast de med försörjningsstöd från annat håll kan förutsättas klara ekonomin under studietiden, eller ska det även i fortsättningen vara en medborgerlig rättighet i detta land?

Hur löser vi detta? Andra finansieringsmodeller, kanske? Att man under studietiden ska kunna få vissa fasta kostnader (hyra, el, telefoni/internet, etc) betalda, medan man får ansvara för resten av ekonomin själv? Eller införa ett ”högkostnadsskydd” för kurslitteraturen? Den utgiftsposten varierar enormt från utbildning till utbildning, och jag tycker verkligen inte att sådant ska vara avgörande för studenternas val av inriktning.

Hur länge ska studenterna glömmas bort, egentligen?

One response to “Lägg krutet på rätt problem, höj studiemedlen!

  1. När jag berättar för min kinesiska kompis om att Svenska studenter klagar över att de får för lite pengar så skrattar hon lite överseende.

    Dessutom, varför betalar du 500 kr, nästan 7 % av din inkomst på TV? Det finns ju internet. Eller är du en sån där som tror på MPAA:s propaganda.

    Kommentar: Ja, Kina och Sverige är ju verkligen rätt länder att jämföra med varandra.