Skitsnack från SVTs skyddade verkstad

I en artikel i SvD ger ett par chefer på ”företaget” Sveriges Television Carl Otto Werkelid svar på tal angående hans uttalande att det finns alternativ till statstelevisionen. Jag kan bara hålla med Werkelid, och säga att jag ser SVT som en omodern och odemokratisk dinosaurie som sedan länge spelat ut sin roll inom svensk massmedia.

SVT slår sig som vanligt för bröstet och skryter om hur duktiga man är på att bevaka samtiden, att förmedla kultur till svenska folket, och liknande. Ja, det vore ju helt i sin ordning, om det nu var så att svenska folket faktiskt ville ha dessa tjänster. Problemet är att det väldigt få svenska TV-tittare intresserar sig för de obskyra ämnen som kulturkoftorna på SVT vill att vi ska intressera oss för. Detta ointresse är skälet till att SVT sysslar med det, eftersom det inte finns någon affärsmässig grund för den typen av TV-program. Det är för snävt, helt enkelt. Och enligt SVT-logiken innebär då detta givetvis att ”alla” ska tvingas betala för detta. Vore det frivilligt skulle det vara omöjligt. Men eftersom vi i den obildade pöbeln utanför SVT är för dumma för att begripa vad som är bra för oss själva, ska SVT i ansvarsfullhetens namn givetvis tvinga på oss dylik smörja. Det ”kulturutbud” som SVT tillhandahåller är inte det utbud som efterfrågas av TV-tittarna.

Så är det med SVT. Sveriges Television är en skyddad verkstad för journalister och kulturarbetare som hellre odlar sina egna intressen än ser till att åstadkomma sådant som faktiskt intresserar den breda allmänheten. Elitism och snobberi är vad det är. Jag kan i viss mån förstå kulturkoftornas naiva och självgoda bild av SVT som en kulturens högborg, eftersom SVT aldrig har konkurrensutsatts. Det är lätt att hävda sin förträfflighet när man får betalt utan krav på prestation.

Men vad som egentligen retar mig med SVT är TV-licensen. I år är den på drygt 2.000:-, en i mina ögon ganska saftig summa. I och med att dessa pengar krävs in på hushållsbasis slår det ganska hårt mot vissa. Extra surt känns det för mig, eftersom jag är student med klen ekonomi, är ensamstående, och överhuvudtaget inte tittar på SVT.

Än mer irriterande är att TV-licensen förmodligen blir kvar i sin nuvarande form. Varför? Jo, därför att Rose-Marie Frebran, som är tillsatt att utreda TV-licensens framtid, inte verkar ha någon koll på varifrån pengarna kommer. Någonting som hon visade klart och tydligt i vintras, genom ett uttalande i en artikel i Aftonbladet. I samband med ett nekande svar på frågan om det inte vore bättre att skattefinansiera SVT:

Det handlar om nära sju miljarder kronor och var ska de pengarna tas ifrån?

Jag har sagt det tidigare, men det tål att sägas igen – Borde inte den ansvariga utredaren ha koll på varifrån de sju miljarderna kommer i nuläget? Tror hon att de växer på träd? Att skattefinansiera skiten skulle innebära att vi visserligen får ett pålägg på skatten, men samtidigt försvinner den avgift vi betalar till Radiotjänst. Märkligt att just den ansvarige utredaren inte begriper det.

En annan sak som är värd att notera är hur snett SVTs börda fördelas. Jag betalar i år mer än 2.000:- till radiotjänst. Någonting som känns i plånboken en student som lever på ca 7.500:- i månaden. Mina föräldrar, som tillsammans har åtminstone fem TV-apparater och 5-10 gånger högre disponibel inkomst än jag, ska betala samma summa. Till skillnad från mig tittar de regelbundet på SVT.

Hur som helst, som Rose-Marie Frebran säger så handlar det om nära 7 miljarder. Som ska betalas av en befolkning på ca 9 miljoner människor. Det krävs knappast något matematiskt geni för att räkna ut att det då borde bli under en tusenlapp per skalle. Dessutom skulle hela SVTs kontrollorganisation bli överflödig, vilket skulle spara ytterligare pengar.

Jag skulle verkligen vilja veta varför det inte är aktuellt att låta alla vara med och betala en lika stor del av kostnaderna för SVT. Systemet med att debitera hushållsvis är en omodern kvarleva från tiden då ett hushåll normalt sett bestod av 3-4 personer, folkhemmet, kärnfamiljen och allt det där. Så ser samhället inte ut idag.

Konkurrensutsätt SVT och låt kulturkoftorna få smaka en dos verklighet. De har levt i en skyddad verkstad på licensbetalarnas bekostnad länge nog, anser jag.

Relaterade artiklar: SvD, DN

Kommentarer inaktiverade.