Störande att bo vid en flygplats?

Nu protesteras det återigen mot planerna på att behålla Bromma som flygplats. Miljöargumentet köper jag, dvs att flygplatsen förorenar för hela Stockholmsområdet.

Däremot köper jag inte de närboendes gnäll om att det är bullrigt. Folk som har bott där i si och så många år talar om hur mycket det låter. Någonting som för mig är helt obegripligt – Jag förstår nämligen inte hur man kan flytta till området, och totalt missa att man kommer att få just en flygplats som närmaste granne. Flygplatser har ju en tendens att både synas och höras ordentligt. Och Bromma flygplats har legat på samma plats i mer än 70 år. Så ni som bor vid Bromma, hur gick det till? Gick ni på hus-/lägenhetsvisning med förbundna ögon och öronproppar?

OK, för min del spelar det inte så stor roll om flygplatsen i sig blir kvar eller inte. Det handlar mer om vad som skulle dyka upp i dess ställe. Känner jag stadsplanerarna i Stockholm rätt så skulle det bara bli något nytt miljonprogramliknande förortsområde på det gamla flygfältet. Våra stadsplanerare klarar inte av av att bygga stad, helt enkelt. Mer förortsbebyggelse är nämligen det sista Stockholm behöver, eftersom staden redan har gott om oattraktiva betongöknar, såväl gamla som nya.

Om en ny betongöken är alternativet ser jag hellre att flygplatsen blir kvar, och att man satsar på att utveckla och förbättra närområdet med ny och tätare bebyggelse, som dessutom är mer bulleranpassad. Och bättre kommunikationer, helst spårburna sådana.

One response to “Störande att bo vid en flygplats?

  1. Aldrig tänkt dig tanken att det kanske bullrade mindre när de flyttade in för kanske 10, 20, 30 eller 40 år sen och trafiken sedan dess har ökat. Både till antal och storlek på flygplan?

    Kommentar: Låter inte vidare troligt.