Stockholm, Stockholm, och mera Stockholm

Idag är det en bra dag för att grotta ner sig i det som händer i Stockholm. Jag börjar med det som SvD skriver om Slussen, närmare bestämt att man inte är nöjda med det vinnande förslaget. Slussen ska ritas om. Igen.

Jag kan bara applådera.

Innan jag går in närmare på det vill jag dock ge SvD lite smisk på fingrarna för att vilseleda läsarna. De har presenterat en fråga, ”Är det rätt att göra om Slussen?”, och svarsalternativen är ”Ja, bygg nytt” och ”Nej, det räcker med att renovera”. Nu är det dock som så att renovering aldrig har varit ett aktuellt alternativ. Slussen går nämligen inte att renovera, eftersom den är i för dåligt skick. Alternativen är att först riva, och bygga någonting helt nytt. Eller att först riva, och sedan bygga en kopia av den nuvarande anläggningen.

OK, vidare till omritningen. De förslag jag har sett har inte varit särskilt spännande eller imponerande. Fantasilösa, tycker jag. Och man har dessutom fullständigt glömt bort att ta hänsyn till att det rör sig om en av stans blåsigaste platser. Varje gång ett nytt alternativ med en stor öppen plats eller torg med vatten på båda sidorna visas upp ser jag ett misslyckande. Ett misslyckande i form av ett blåshål som ingen kommer att vilja besöka om det går att undvika. Att bygga nya Slussen utan vindskydd eller lä innebär att vi bygger en anläggning där folk bokstavligt talat riskerar att blåsa ut i sjön när det friskar i. Vinden har fritt spelrum hela vägen från Ekerö till Saltsjö-Boo. Så snälla arkitekter, om ni råkar läsa detta, ta hänsyn även till detta förhållande. Vinden är i allra högsta grad viktig för hur offentliga platser upplevs.

En annan fara med den nya Slussen-anläggningen är att det återigen blir en överdimensionerad motorvägskorsning. Bygg inte med biltrafik som norm, utan gör nya Slussen till en mötesplats för människor. Människor som går, cyklar, åker inlines, etc. Eller åker kommunalt. Det fungerar också. Se inte Slussen som ett problem, utan se det som en möjlighet. Här har vi chansen att bygga någonting riktigt bra som är till gagn för Stockholm.

En annan god nyhet är att staden ska satsa mer på renhållning och städning. Man talar om att staden successivt blivit mer och mer skräpig. I artikeln tas några orsaker upp. Gratistidningar, fimpar, snabbmatsförpackningar. Tja, de utgör ju skräp, så det kan jag hålla med om. Men jag vet även att det finns fler orsaker till att staden ser ut som den gör. Det finns nämligen på tok för få papperskorgar, och de töms för sällan. I många storstäder är normen att det ska finnas minst en papperskorg i varje gathörn. (Läs: Hörn, inte korsning.) En papperskorg vid varje övergångsställe. En vid varje t-banenedgång.

Filosofin är att de ska finnas överallt, och man ska passera dem helt naturligt när man är på väg någonstans. Så har det inte varit i Stockholm, och det har varit ett problem. På vissa ställen är det så glest mellan papperskorgarna att man får leta efter dem. Och jag vet att en stressad stadsbo sällan har tid att springa runt och leta efter någonstans att slänga skräpet. Och är man på väg någonstans så har man inte tid att springa över gatan för att slänga skräpet i papperskorgen som finns där, eller ta vägen in i något köpcentrum för att slänga skräpet. Stockholmarna är inte sämre än andra på att kasta skräpet i papperskorgarna. Det är staden som är dålig på att tillhandahålla papperskorgar.

På den punkten hoppas jag att det blir ändring. Fler papperskorgar, och de ska tömmas oftare. Och gör någonting åt utdelarna av gratistidningarna… Inte för att jag vill racka ner på denna företeelse, men jag är faktiskt kapabel att själv plocka åt mig en gratistidning från ett tidningsställ.  Jag gillar inte att behöva löpa gatlopp mellan utdelarna när jag ska från bussen till t-banan vid Gullmarsplan varje morgon. (Den som regelbundet åker med 160:an vet hur det kan vara att ta sig de där 20 meterna från hållplatsen till T-banan med tidningsvagnar och utdelare i vägen. Paperboy reversed, liksom.)

Jo, man nämner även att det ska bli saker av med Årstafältet nu. Glädjande att se, och jag hoppas att de ser till att bygga en riktig stadsdel nu, och inte något jäkla förortsområde. Ett område med täta kvarter, gator med GATUNAMN, dvs Smurfgatan istället för Smurfvägen (kan någon förklara varför det helt plötsligt ska heta *vägen så fort man kommer utanför tullarna?), bra kommunikationer, funktionsblandning och intressant arkitektur. Snälla Stockholm, schabbla inte bort den här chansen.

Kommentarer inaktiverade.