Det fuskande folket?

Svenskarna påstås ju vara ett fuskande folk, i alla fall från myndighetshåll. Idag hittade jag en ganska bra debattartikel i Aftonbladet som ger politrukerna svar på tal. Håller med skribenten om det idiotiska att per automatik misstänkliggöra alla som är sjukskrivna, eller som söker jobb utan att lyckas få något.

Och hur bra är egentligen våra politiker som förebilder? Glöm inte arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorins köpta MBA, och kreativt skrivna CV som skulle ge sken av att han hade en kandidatexamen här i Sverige, trots att så inte var fallet. Om självaste arbetsmarknadsministern uppför sig bedrägligt känns det säkert OK för vanliga ”knegare” att fuska lite då och då.

2 responses to “Det fuskande folket?

  1. Tja, regler och lagar som läggs fram och genomförst är ju inget som gäller partipatrasken. De har sina egna små regler i sin egen fantasibubbla.
    Istället har politikerna själva vid arbetslöshet förmånen att sitta på sina breda rövar och lyfta månadslön i 10-15 år utan att behöva eller vilja göra ett skit. Inte heller verkställer de sig hos AF varje vecka eller anmäler sig som arbetssökande som andra dödliga är tvugna att göra om de över huvudtaget ska få behålla sin a-kassa.
    Och att sjukanmäla sig vid sjukdom är det för dem inte tal om för det ger ju, ve och fasa, minus i kassan.
    Om idioterna nu ska jaga ngn med blåslampa så borde de börja med sig själva vilket säkert skulle ge staten en redig slant.

  2. Erik Håkansson

    Jag tycker det är självklart att staten ska misstänka att alla som är sjukskrivna fuskar, precis som man ska misstänka att alla också skattefuskar. Varför? För att det finns ett motiv, och har man motiv måste det finnas något som motverkar för att man inte ska verkställa planen. Om jag visste att ingen någonsin kommer kontrollera om jag är sjuk eller inte så hade jag definitivt varit sjuk oftare, liksom jag hade gjort fler avdrag om jag visste att ingen kontrollerade dem. Självklart, och i detta är jag inte unik, detta gäller en klar majoritet. Därför blir inte jag kränkt av kontrollerna, jag vet varför de finns där.