Stockholm presenterar ett nytt misslyckande

Dagens fel: ”Knäckta” bostäder ska byggas över E 18, artikel i SvD. Man ska bygga nya bostäder i Stockholm, som man hoppas ska locka till sig välutbildade och välbeställda människor som arbetar inom bl a IT- och telekom. Människor som annars brukar föredra att bo i trevliga villaområden, eller i innerstad/närförort.

Närmare bestämt handlar detta projekt om att bygga runt sex hus av den impopulära och otrygga loftgångstypen. Hus utan egen service, relativt långt från närmaste bebyggelse och butiker. Placering och planering ska ske enligt ineffektiv och bevisat impopulär förortsstruktur (”hus i park”, dvs uppbrutna kvarter med en massa gräs i närheten). Till råga på allt ska det göras i ett redan oattraktivt område.

Stadsplanerare och arkitekter, ursäkta mig om jag uttrycker mig lite plumt och odiplomatiskt, men har ni fått totalt hjärnsläpp? Vad i helskotta är det ni håller på med? Tror ni verkligen att det där projektet kommer att ge önskat resultat? Hur naiva och okunniga är ni egentligen? Det där är dömt att misslyckas, redan på förhand. De som arbetar i Kista kommer inte att flytta till Tensta eller Rinkeby bara för att man bygger nya bostäder just där.

Jag blir verkligen förbannad när jag ser förslag som detta. Det här är rent slöseri med tid och offentliga medel. Gör om, gör rätt!

Kommentarer inaktiverade.