Politik, ja. Men fuskaren sitter kvar

Arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin väljer att ”byta ut” (märklig formulering när det ännu inte finns någonting att byta mot) generaldirren på AMS, Bo Bylund. Bylund säger sig vara tagen av beskedet. Tja, det kan jag väl i och för sig förstå, aldrig kul att bli av med jobbet.

Handlar det om politik? Jag vet inte. Men i och med att det handlar om att en sosse får sparken av en borgerlig regering är det väl inte så konstigt.

Mera konstigt tycker jag dock att det är att Littorin, som ljugit om sina egna akademiska meriter, kan sitta kvar som arbetsmarknadsminister. Trots att han hållit en ganska låg profil i flera månader, så kvarstår faktum: Han stoltserade tidigare med en falsk MBA från en sk ”diploma mill”, dvs brevlådeuniversitet – skicka pengar, så skickar de en examen. Samt att han hade ett kreativt skrivet CV som gav sken av han hade en kandidatexamen här i Sverige, vilket inte var fallet.

Man kan få sparken pga fel politiska åsikter, men man kan samtidigt sitta kvar fast man fört sin arbetsgivare (svenska folket) bakom ljuset. Märkligt.

Vill dock påpeka att jag inte bryr mig ett smack om Bylund. Vad som händer med AMS är ganska ointressant. Det som spelar roll är principen.

One response to “Politik, ja. Men fuskaren sitter kvar

  1. Amen!Här håller jag med dig, verkligen..Men Littorin gjorde väl en avbön, inför ngn…

    -Vi arbetsgivare( svenska folket) borde be dom föreslå en offentlig hearing innan de tillträder, där deras förtjänst och skicklighet utreds.. de får gärna ha ett brokigt förflutet men de ska erkänna sina misstag innan de tillträder.. Vi är för flata helt enkelt

    Trevlig helg.