Premiärcykling

Najs, nu har jag klarat av årets premiärtur på skogscykeln. Ja, eller någonting åt det hållet, i alla fall känns det som om det var årets premiärtur, men jag har ju cyklat under hela vintern. Men det var åtminstone vårens första tur.

Så mycket till stigcykling blev det inte. Egentligen var det bara tänkt som en kort provtur, efter att jag fixat bakhjulet och bytt en trasig eker dito ekernippel. Kan kännas som ett litet och enkelt ingrepp, men det är faktiskt mer jobb än man tror. Av med däck, slang och fälgband, och sedan måste både kassett och bromsskiva monteras bort, så att det går att plocka loss den gamla ekernt och sätta dit den nya. Sedan ska hjulet riktas upp, så att det inte blir snedbelastning. Jag är ingen expert på hjulbyggande, men det känns som om den som byggde mina hjul gjorde lite av ett fuskjobb. Inte för att jag klagar, priset var sjukt bra, men det känns ändå som om jag borde ta mig tid att själv ekra om hjulen. Ska även köpa lite bling-uh-ling, i form av guldanodiserade ekernipplar. Funderar på att köra varannan nippel i guld, varannan i rött.

Anyway, jag fick ordning på cykeln. Bar ut den, cyklade bort till Årstaskogen. Stannade där till för att pumpa. Inte helt okomplicerat, eftersom min lilla pump var inställd för bilventil. Men sedan kom jag iväg. Trampade lite på olika stigar i Årstaskogen bort mot Marievik och Liljeholmen. Lyckades även ta mig nerför en brant som jag tidigare fegat lite vid. Undrar i efterhand vad det var som fick mig att fega ur tidigare, den var ju inte alls så farlig. Osv, osv, osv, jag hamnade slutligen borta vid Henriksdal, och trampade ut mot udden mitt emot Blockhusudden. Har ju cyklat där tidigare, fast på pendlarskrället, och lade då märke till en del intressanta stigar och klippor som jag ville prova att hoja på. Och det visade sig vara rätt kul cykling. Men i kortaste laget, knappast värd vägen dit.

Kom hem, dog framför TVn. Nu har jag ont precis överallt. Och dessutom har jag ätit lite för mycket chips, har liksom lite svårt att böja på mig… Nåja, det går nog över tills imorgon. Någonting som jag knappast tror att träningsvärken kommer att göra. Men nu är säsongen igång, och det är alltid trevligt.

One response to “Premiärcykling

  1. Farbror börjar bli gammal?