Bra förslag, ett steg på vägen

Jag läser i Aftonbladet, DN och SvD att Vägverket vill förbjuda samtal i handhållen mobiltelefon när man kör bil. Jag tycker att förslaget är bra, dessvärre verkar inte politrukerna vara lika införstådda med faran med telefonsamtal under bilkörning. Näringsminister Åsa Torstensson gör dock ”tummen ner”, av en för mig ganska dum anledning – Hon (läs: departementet) anser att det handlar om innehållet i samtalet, och inte samtalet i sig, att det är det som drar ner uppmärksamheten. Och det stämmer nog. Men eftersom det inte går att föra ett samtal utan innehåll så måste ju alla samtal dra ner uppmärksamheten för bilföraren. Eller?

Fler dumma skäl till hennes negativa inställning presenteras. Bland annat så förs det klassiska ”två fel ger ett rätt”-resonemanget, där Torstenssons pressekreterare påpekar att det ju minsann finns annat som påverkar förarens uppmärksamhet. Ja, det är ju jättebra att vi tillåter trafikfarliga aktiviteter, bara för att det finns andra saker som vi inte kan lagstifta mot. Väldigt logiskt. Min personliga gissning är att Torstensson med flera helt enkelt hör till den kategori som gärna pratar i telefon när de kör bil, och som dessutom använder bilen väldigt ofta. På så vis drabbas de personligen av en lag mot mobilsamtal under bilkörning, och försöker därmed avfärda lagförslaget på rent ologiska grunder.

Jag vinklar dock upp min egen tumme till ett mer horisontellt läge. Jag skulle vilja göra tummen upp, men så länge det inte kommer något totalförbud mot mobilsamtal under bilkörning är jag inte nöjd. Det är inte så värst många dagar sedan jag senast höll på att bli påkörd när jag cyklade i stan, av en kille i bil som satt och pratade i telefon samtidigt som han körde, och även blockerade sitt eget synfält åt höger. Där befann jag mig, och enligt högerregeln skulle han lämna företräde åt mig, men missade nästan att jag befann mig där jag befann mig. Att sitta och prata i telefon när man kör bil i tät stadstrafik är rent ansvarslöst, anser jag. Man har i den situationen mycket att hålla koll på, trafik åt alla håll, rödljus, inbromsande fordon framför, och överhuvudtaget väldigt snäva marginaler. Är det verkligen möjligt att vara helt uppmärksam på trafiken i den situationen, om man samtidigt sitter och pratar i telefon med någon? Svar nej. Och därför tycker jag att det vore bra med ett totalförbud mot telefonsamtal när man framför något fordon eller cyklar.

Krav på handsfree är ett steg i rätt riktning, men vi är inte i mål än.

3 responses to “Bra förslag, ett steg på vägen

  1. Det här kanske kan bli ett incitament för bilindustrin, bilstereotillverkare och mobiltillverkare att skapa en gemensam standard för mobilanslutning i bilen. Då skule krånglet med alla sladdar, hållar och andra prylar försvinna. Det är kanske något för departementet att fundera på…

  2. stig lindstedt

    Mycket bra förslag.Torstensson är dåligt insatt i frågan.Kommer att rädda liv. Många länder har förbud att tala i telefon Att köra bil med en hand är naturligtvis en trafikfara.

  3. Åsa Torstensson och vägverket stödjer sig på forskning vilket jag tycker är helt rätt. Att lagstifta för folk tror saker tycker jag är ganska korkat. Jag kan förstå logiken i totalförbud men jag stödjer den inte. Räkna bort fyllon och självmord och unga grabbar så ser du att trafiken är säker.