Stockholmspolisen, gör ert jobb!

Nu tycker polisen i Stockholm till om stadens cyklister igen. Det är den vanliga kategoriska smörjan, där man buntar ihop tusentals människor/individer till en enda homogen grupp, bara för att de råkar använda sig av samma transportmedel.

Kortkort version: Det handlar inte om vilkas trafikvett som är bra eller dåligt. Utan när man uppträder oansvarigt. Reglerna gäller alla som är i trafiken, alltid. Oavsett hur de för tillfället tar sig fram. Förklara detta för trafikpolisen, så kanske de börjar jobba för att verkligen göra trafiken i stan säker.

Först och främst är det viktigt att förstå att cyklister inte är en homogen grupp. Det är ett tvärsnitt av samhället, låg- och höginkomsttagare, som har olika utbildningnivåer, i olika åldrar, arbetar med olika saker, är av olika kön, och överhuvudetaget är olika individer. Cyklisternas gemensamma nämnare är att vi alla cyklar. Jag blir alltid lika jävla trött när jag måste påpeka detta, men eftersom folk aldrig lär sig får jag upprepa det om och om igen.

Kontentan är att cyklister inte har ett kollektivt ansvar för vad andra cyklister gör. Kollektivt och delat ansvar gäller inte fotgängare, det gäller inte bilister, så då ska det inte heller gälla för cyklister. OK? (Om du skriver en kommentar som visar att du trots denna förklaring talar om ”cyklister” som en konspiration/sammanslutning/homogen grupp kommer jag att ge dig ett ganska otrevligt svar på tal.)

Det finns ett mer utförligt inlägg här, som avhandlar problemen med Stockholmstrafiken.

Nu tänker jag inte gå in så mycket på det, utan jag ska använda det här inlägget till att kritisera trafikpolisen i Stockholm. Carl Gustaf Wrangler, chef för trafikpolisen i innerstan, uttalar sig i artikeln om hur farliga ”cyklister” är (”de” har inget trafikvett, enligt Wrangler). Jag vill kontra med denna motfråga: Hur farligt är det inte pga att trafikpolisen, vars jobb det är att göra situationen säkrare för alla trafikanter, fullständigt skiter i cyklisterna?

Det stora problemet är att polisen inte gör sitt jobb. Vi har cykelbanor här i stan. De ska användas av cyklister, så att bilarnas körfält och gångbanorna blir fria från just cyklande människor. Separering av trafikslagen, alltså. Men det går inte alltid att använda dessa cykelfält som just cykelfält. Främst därför att de används som p-platser och taxistolpar, vilket gör att den som försöker cykla i dem ständigt måste vingla ut i trafiken för att undvika dessa hinder. Det, Carl Gustaf, är faktiskt ganska farligt.

Att folk ställer bilar i cykelfälten beror på någonting så enkelt som att det är helt riskfritt att göra det. Det påstås att det är förbjudet, men det är ett tandlöst förbud som polisen inte ser till att upprätthålla. Polisen i Stockholm bötfäller eller forslar aldrig bort de bilar som står i cykelfälten. De skiter fullständigt i det.

Så, Carl Gustaf, har du lust att förklara för mig hur jag som cyklist ska kunna använda dessa cykelfält utan att utsätta mig för risker, när du och din personal hellre väljer att prioritera jakt på cyklister som bryter mot trafikreglerna? Kan du förklara för mig varför trafikreglerna bara tycks gälla cyklister här i stan, medan man som bilist kan bete sig i princip hur som helst utan att riskera några påföljder, i alla fall så länge de inte orsakar några allvarliga olyckor? Tror du, Carl Gustaf, att den normale cyklisten blir motiverad att följa trafikregler, om han eller hon upplever att de bara verkar till hans eller hennes nackdel? Att behöva vingla ut i gatan fem till tio gånger på sträckan mellan Skanstull och Medborgarplatsen, bara för att det står bilar i cykelfälten (eller för att folk promenerar i dem), utan att någonsin se en polis som bötfäller dessa fordon, är det någonting som höjer de genomsnittliga cyklisternas förtroende för polisen?

Är problemet helt enkelt att du, Carl Gustaf, liksom så många andra poliser, ser bilen som norm för trafiken, och aldrig själva går eller cyklar i stan, att ni saknar inlevelseförmåga och inte förstår hur det är att cykla i Stockholm? Skulle ni blunda om någon parkerade ett stort och tungt fordon (en stridsvagn eller långtradare) mitt på Sveavägen, och på så vis blockerade biltrafiken? Eller skulle ni se till att fordonet forslades bort omededelbart? Ni skulle det? Ja, det förstår jag. Men varför är det då OK att blockera cykelbanorna?

Måste det till en JO-anmälan för att göra polisen uppmärksam på det här problemet, samt att påvisa att det polisen i Stockholm håller på med är en form av diskriminering? Ja, diskriminering, negativ särbehandling, whatever. Det är vad det är, när man bara ser till att vissa grupper i samhället/trafiken efterlever vissa lagar, men blundar för det i övrigt. I New York, en stad som är en bra förebild i många sammanhang, har man byggt cykelfält som faktiskt fungerar, trots den brutalt hårda trafiken på gatorna:

Cykelfält i New York, bild tagen av Anders Gardebring
Notera hur cykelfältet är avskiljt från körbanan genom stolpar, det GÅR inte att ställa en bil här, därför fungerar det.

Nu ska jag snart ge mig ut och cykla i stan. Jag ska cykla från Gullmarsplan till Gallerian. Sedan tänkte jag cykla till Sickla Köpkvarter och handla lite käk. Och avsluta med en sväng förbi Globen och köpa ny vattenautomat till min gamla nymfparakit. Jag ska ta lite bilder med mobilen, som jag sedan lägger upp här, och som visar hur trafiksituationen ser ut för den som cyklar. (De som inte själva cyklar i stan vet faktiskt inte hur vidrigt det kan vara, även om det överlag är ett väldigt trevligt transportsätt.)

Någonting att tänka på när du cyklar:
– Följ trafikreglerna.
– Stanna vid rött ljus, utan undantag.
– Cykla inte mot enkelriktat.
– Cykla inte på trottoarer, de är avsedda för fotgängare.

Någonting att tänka på när du går:
– Följ trafikreglerna.
– Gå inte mot röd gubbe, även om det inte kommer bilar. Cyklar hör och syns dåligt.
– Promenera inte i cykelbanan, den är avsedd för cyklister. Du kan bli påkörd.

Någonting att tänka på när du kör bil:
– Följ trafikreglerna.
– Ställ dig inte i cykelboxen när du väntar på grönt ljus.
– Ställ inte bilen på cykelbanor.
– Sväng inte rätt över cykelfälten utan att kolla att det är fritt.

Någonting att tänka på om du är trafikpolis i Stockholm:
– Gör ditt jobb. Lagen ska gälla för alla.

3 responses to “Stockholmspolisen, gör ert jobb!

  1. Det är är för enkla regler för att den vanliga pöbeln sak begripa nåt.

  2. Mycket bra skrivet!
    Hoppas du skickar detta till dem det berör och inte bara låter det ligga på din blogg.

    Kommentar: Det är tyvärr ganska lönlöst att skicka det vidare – man är inom polisen medveten om detta. Min gissning är att det är just machokulturen inom polisen som gör att de skiter i att hålla cykelfälten fria. Att springa omkring och lappa stillastående fordon tycker de förmodligen är ett jobb för lapplisor och liknande ”kärringar”, medan det är ganska spännande att få jaga folk och fordon som faktiskt är i rörelse. Tror faktiskt att jag ska JO-anmäla polisen för detta.

  3. En stor del i ansvaret har dom som envisas med att bygga s.k. ”gång- och cykelvägar” där gående och cyklister förutsätts blandas. Som cyklist blandas jag faktiskt hellre med biltrafiken, för där är skillnaden mindre: man går 5 km/h, cyklar 20 km/h och kör bil 50 km/h.