Jag hatar inte Anders Eklund

Jag läser i SvD att fallet Engla engagerar, och att hatet mot mördaren växer. Eklunds försvarsadvokat har hotats för att han försvarar karln, osv.

Tja, jag hör till de som faktiskt inte hatar vare sig mördaren eller advokaten. Det beror nog på att jag ser mördarens människovärde som förverkat, och det gör honom till ett djur i mina ögon. Och jag har aldrig kunnat hata ett djur, oavsett hur motbjudande de är eller beter sig. Djur är djur, och kan inte hållas ansvariga för sina handlingar. Jag resonerar på samma sätt när det gäller folkilskna hundar, eller katter som bajsar i ungarnas sandlådor – ansvaret för deras beteende ligger främst hos ägaren, eller i andra hand staten/samhället.

Så felet ligger i det här fallet hos samhället, eftersom karln ju var myndig. I ett land med en fungerande poliskår hade det här aldrig hänt.

One response to “Jag hatar inte Anders Eklund

  1. Ett barn blir mördat. Vi vet ännu inte på vilket sätt. En pöbel av människor vaknar till liv som vill se blod och lidande.

    12 april blir en narkoman torterad på Hallandsåsen. Han får spik genom armbågar och knän. Ögat fylls med flytande stearin och tårna kapas. Ena örat skärs av. Personen lämnas skrikande att dö i en jaktstuga. Polisen finner honom framåt morgonen. Var är pöbeln nu? Har media så stor makt att få andra att hata?