Utredare utan koll

Nu är TV-licensen återigen på tapeten, efter att en granskning av SvD visat att ett visst antal TV-personligheter inte själva betalar licensen. Min syn på TV-licensen är att den bör avskaffas och ersättas av någonting annat. En skatt som drabbar alla lika, t ex. Eller ett abonnemang på hushållsnivå.

Argument för ett avskaffande av licensen i dess nuvarande form:
– Systemet drabbar folk olika och orättvist, eftersom man betalar hushållsvis. Jag som ensamstående student med en TV-apparat betalar lika mycket som en familj med villa och sju TV-apparater. (Är det inte märkligt att man som student är befriad från inkomstskatt, men ändå förutsätts betala hutlösa avgifter till Radiotjänst?)
– Systemet behövs inte, eftersom vi via digital-TV kan styra vilka som ska få tillgång till de ”fria” kanalerna. Att stänga av för de som inte betalar TV-licens är ganska enkelt.
– Ingen ska behöva betala för en tjänst man inte utnyttjar. Jag har TV, men ser inte på SVTs kanaler. Utbudet tilltalar mig nämligen inte, och därför vill jag inte vara med och finansiera det.

Orsaker till att den kommer att bli kvar i sin nuvarande form:
– Den av regeringen tillsatte utredaren har ingen koll på varifrån pengarna som finansierar SVT kommer. Se denna (gamla) artikel i Aftonbladet, där utredaren kläcker ur sig följande pärla: Det handlar om nära sju miljarder kronor och var ska de pengarna tas ifrån?
– En skatt skulle drabba alla skattebetalare, och det skulle säkert svida i någons plånbok, samtidigt som ett abonnemang för de som är intresserade skulle göra det väldigt dyrt. Tänk på vad Antikrundan kostar att producera, och jämför med hur många som är villiga att betala för det…

Så, jag gissar att vi kommer att få stå ut med eländet även i framtiden. TV-licensen ser jag dock som en ren demokratifråga, det handlar om principen. Att staten, trots ett utbrett missnöje och motstånd bland folket, väljer att behålla TV-licensen som den är ser jag som en allvarlig brist i vårt demokratiska system. Oavsett vad man vill kalla ”public service” så är det ingen viktig samhällsfunktion liknande sjukvården, försvaret eller polisen (i den mån de nu fyller någon funktion) som vi inte klarar oss utan.

Statstelevisionen är en ren nöjesinrättning med en väldigt smal målgrupp, punkt slut!

One response to “Utredare utan koll

  1. Jag håller helt och hållet med artikeln.Jag känner mig tvingat.Jag utnyttjar inte SVT-program,varför ska jag betala vill inte betala,det gjör ont.