Mode är bra

Måste erkänna att det är kul att se att cyklar och cykling är på väg att bli mode, och att det inte längre enbart är vi insnöade cykelnördar som lägger tid och pengar på att bygga, modifiera och pimpa våra tvåhjuliga leksaker. Att cykla är ju till skillnad från bilåkning bra både för miljön och den egna hälsan, och jag tycker nog att stan är full så det räcker med bilar.

Artikeln tar upp bl a fixie (fixed gear, vilket enklast kan beskrivas som en cykel utan frihjul, när bakhjulet roterar följer pedalerna med), som sedan ett tag tillbaka varit ganska poppis bland oss patologiska cykelnördar, och som nu även börjar uppmärksammas på annat håll. Men i den frågan är jag kanske inte riktigt lika positiv.

Varför? Jo, därför att så fort det går trend/mode i någonting börjar folk bara ta efter andra utan att riktigt tänka sig för. Och att cykla fixie – i synnerhet brakeless, som artikeln tar upp, dvs utan vanliga bromsar – är svårare än att hantera en vanlig cykel. Och det är ganska farligt i kombination med den dåliga cykelvana som jag tycker att en stor del av stans cyklister har. Så jag hoppas slippa se framtida skriverier om att cykelolyckorna i stan ökar pga att innerstadssvensson börjat köra fixie för att han hört att det är trendigt.

Just det här brakeless-fenomenet har jag också lite svårt för, dvs att köra fixed utan några som helst vanliga bromsar. Ja, det är ganska lätt att lära sig att skidda (ställ dig upp, luta dig fram över styret, håll emot när pedalerna försöker gå runt, och du får stopp på bakhjulet), och då kan man tekniskt sett bromsa cykeln. Men man bromsar som sagt med bakhjulet, och det är ingen effektiv broms. Det är den största faran jag ser med fixies, att man inte har någon bromsverkan på framhjulet. (Håller på att bygga en egen fixie, men där blir det normal broms i fram, bra att ha i nödsituationer.)

Men annars tyckte jag att artikeln var jättebra. Cyklingen behöver mer exponering, i synnerhet i tidningar som brukar läsas av mer eller mindre bilfrälsta läsare. Extra coolt att se tantblaskeredaktören med sin muskelhoj av 70-talsstuk.

Hoppas på fler artiklar i framtiden, det är ett steg i rätt riktning för att få cyklingen att bli tagen på allvar i Stockholm. Det leder kanske till att polisen äntligen börjar se till att hålla cykelfälten fria från parkerade bilar och annat skräp. Ju fler som cyklar, desto bättre blir luften i Stockholm.

Annonser

Kommentarer inaktiverade.