Tja, varför inte?

Aftonbladet, DN och SvD skriver idag om att någon eller några experter anser att bensinpriset kan behöva höjas till så mycket som 27:- litern.

Tja, varför inte? Förr eller senare kommer ju ändå bensinpriset att passera den nivån, det är bara en tidsfråga. Men många bilkramare lever i fortsatt förnekelse och undrar när bensinprisenrna/-skatterna egentligen ska sänkas. Kanske vore bra om de någon gång ville inse att priserna aldrig kommer att gå ner, och att frågan inte är OM det kommer att höjas ytterligare, utan NÄR.

Hur som helst tror jag att omställningen för samhället går smidigare ju tidigare vi börjar. Och att minska bensinberoendet är inte någonting som bara är någras ansvar, utan allas. Det handlar inte om att få vissa att använda bilen mindre. Det handlar om att anpassa vårt samhälle och hela vår livsstil till en framtid där vi helt enkelt inte kan räkna med att ha bilen som ett självklart transportmedel! Bilen i sin nuvarande form bygger just på att det finns billigt och lättillgängligt bränsle typ bensin eller diesel. Allt annat är dyrt och måste subventioneras om det ska vara hållbart. Och det som behöver subventioneras är inte hållbart på längre sikt.

Allt som hittills har gjorts på området har i grund och botten handlat om att lämpa över problemen på någon annan, snarare än att försöka lösa dem. Istället för att försöka få fram mer bränslesnåla motorer letar vi fram alternativa bränslen, som kräver skitiga och smutsiga tillverkningsprocesser. Men det är inte vårt problem, eftersom det är i tredje världen som de tillverkas. Nu börjar vi se effekten i form av skyhöga matpriser, så snart har nog miljöbluffen etanol spelat ut sitt sista kort. Vi talar om att satsa mer på elbilar. Som drivs med just el, som måste produceras. Hur? Vanligtvis genom kolkraft. Och den produceras ju inte i Sverige, utan i utländska kraftverk, som vi sedan importerar. Visst, vi är bra på att använda vind- och vattenkraft i det här landet. Men de energikällorna har ju en tendens till att strejka när de behövs som mest. När det är högtryck är det som kallast, och då behövs energin som mest. Men då blåser det väldigt lite, så just då måste vi importera. Osv, osv. Skygglappar är vad det är.

Samtidigt fortsätter vi att öka vårt bilberoende. Stockholm växer så det knakar. Nya bostadsområden dyker upp överallt. Men staden förtätas inte med högre och tätare bebyggelse. Istället fortsätter man att bygga småskaliga förortsområden längre ut, som tar upp enormt mycket yta i förhållande till antal boende, medför långa transportsträckor och som måste bindas samman med nya vägar, eftersom befolkningstätheten blir för låg för att det ska löna sig med utbyggd kollektivtrafik. Samtidigt lurar de boende i dessa områden sig själva till att tro att de är mer miljöfokuserade än andra, bara för att de har en massa grönska i närheten. Att det är tvärtom, och att de behöver åka bil eller moppe så snart de ska någonstans, liksom elda husen med egen panna, reflekterar de inte över.

Stockholm håller på att förvandlas till ett Los Angeles i miniatyr, med mil efter mil efter mil med förorter, där alla behöver bil för att klara vardagen. Samtidigt som det bara blir dyrare och svårare att ha bil. Är detta egentligen vettigt? Helidiotiskt, anser jag.

Vad krävs det egentligen för att folk ska begripa att vi själva skapar de problem vi försöker lösa? Att de höga bränslekostnaderna kommer sig av hög efterfrågan på drivmedel, som i sin tur bottnar i ett bilberoende? Ett bilberoende som vi själva har skapat helt i onödan, bara för att ingen ifrågasätter varför vi fortsätter att göra som vi alltid har gjort?

En tät stad innebär oftast väl fungerande kollektivtrafik, vilket i sig stimulerar folk till att åka kommunalt snarare än i egen bil. Jag tycker att alla som vill ska få ha bil. Men man måste väl inte använda bilen precis varenda jäkla gång man ska ta sig någonstans? Se bara på trafikstockningarna i morgonrusningen, i hur många av dessa bilar sitter det en enda person?

Annonser