Isolerade aktiviteter till ingen nytta?

I en debattartikel i dagens Aftonbladet (2008-05-18) listas en del krav och förslag som ska bidra till en bättre miljö. Tyvärr missade de det mest grundläggande, nämligen att vi främst måste planera och bygga vårt samhälle på ett sätt som gör att bilberoendet minskar! Tätare bebyggelse med goda kollektiva kommunikationsmedel är ett steg i rätt riktning. Tyvärr är det inte åt det hållet vi är på väg, utan i motsatt riktning.

Men så länge vi tillåter våra städer att bre ut sig utan (jo, någon granne kan ju få ”sin” utsikt förstörd, gubevars) struktur och täthet kommer det inte att finnas något underlag för spårbunden trafik.

Det krävs ett helhetsgrepp om miljöfrågan, vilket jag tog upp i ett tidigare inlägg. Innan någon tar tag i det kommer alla dessa aktiviteter som ska förbättra miljön att innebära rent spel för gallerierna.

Annonser

5 responses to “Isolerade aktiviteter till ingen nytta?

  1. ”Tyvärr missade de det mest grundläggande, nämligen a……” Visst är det så, men mycket kan göras idag. Vad är det som säger att vi skall sitta 1 och 1 i varje bil, tvärhöj bensinpriset till 40 kr/lit och vips så kommer det fram en hel radda kreativa lösningar på samåkning och andra färdmedel. Vi måste ställa oss på barrikaderna och skrika för jag tror det är först då som politikerna fattar.
    Det är trots all våra folkvalda som måste ta en rad mycket obekväma och kraftfulla beslut inom en snar framtid.

  2. SVAR TILL STEFAN!

    Det du inte har tänkt på då, är följderna av ett sådant beslut som massarbetslöshet pga av att folk inte kommer att ha råd att ta sig till jobbet, folk säger upp sig av ekonomiska orsaker. Köpkraften kommer att minska och en lågkonjuktus i klass med börskrashen 1932 kommer att inträffa.

  3. SVAR TILL HÅKAN!

    Visst, skit i miljön och tänk på din lilla ekonomi som förstör världen.
    Det är pga att folk tänker på ekonomi än världen, men du, säg samma sak när global uppvärmning börjar nå sin topp, jag tror inte du hade sagt samma sak då.

  4. Håkan -> Bensinpriset kommer att nå den nivån. Frågan är inte om, utan när. Att tro någonting annat är ren förnekelse. Hur kommer det då att gå med samhället, om vi inte redan har sett till att ställa om oss från det bilberoende som många lever med idag? Sedan kan man ju fråga sig hur många som verkligen BEHÖVER använda bilen när de ska ta sig till och från jobbet. Tro mig, i många fall handlar det om ren inbillning och/eller bekvämlighet.

  5. Att städerna måste byggas om och förtätas är en halvsanning. Hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än fem kilometer, vilket tar 15-20 minuter på cykel. Detta kan åtgärdas imorgon, det är bara att börja cykla!

    Kommentar: ”Hälften av alla bilresor” är ett fullständigt intetsägande argument, och därmed ointressant. Om du tänkte efter lite skulle du förstå det, och även inse varför de inte ”bara är att börja cykla”. (Det kan åtgärdas idag, det är bara att börja tänka efter.)