Samåkning?

Vägverket vill påbörja förbifarten, enligt ett utspel i SvD. Och de vill börja bygga NU. Jag tycker själv att det vore en bra idé, förbifarten behövs redan nu, och behovet kommer att vara ännu större när den kan tas i drift. Det är glädjande att se lite framsynthet från ett statligt verk. Annars handlar det ju ofta om dumsnåla halvmessyrer som slår i kapacitetstaket redan när de tas i drift. Södra länken, t ex. Man tog bort ett körfält för att spara pengar. Och redan nu är det ont om plats. Utan förbifarten står vi inför en trafikinfarkt.

Men det finns saker vi kan göra redan nu, bland annat att på de stora motorvägarna införa speciella körfält för kollektivtrafik. Dvs både för fordon i linjetrafik, och för människor som samåker i privat bil. Problemet med just Essingeleden är ju annars att det i för många bilar bara sitter en person, nämligen föraren. Inte bra för ekonomin. Inte heller för miljön. Bara för de stora oljebolagen, som ser efterfrågan på drivmedel öka. Tänk om vi genom att folk började samåka, kunde minska trafiken på bl a Essingeleden med 25%. Vilket bra flyt det skulle bli för den övriga trafiken.

Men om det ska funka med körfält för samåkning och annan kollektivtrafik måste vi få polisen att börja göra sitt jobb. Vilken nytta kommer dessa körfält att göra, om vi inte har ständig bevakning på dem som ser till att ensamma förare inte använder dem? Ungefär lika stor nytta som bussfilen mellan Västerbron och Hornstull. Ingen alls, alltså. Det står alltid någon bil parkerad i dem, som tvingar bussarna att hålla sig i de vanliga körfälten, som oftast är knökfulla. Varför? Jo, det är riskfritt. Trafikpolisen som ska jobba i innerstan jobbar inte. De sitter bara och pillar sig i naveln, så man kan som bilist ställa bilen i stort sett var som helst i Stockholms innerstad.

Där är lösningen på de kortsiktiga trafikproblemen i Stockholm. Börja med att stimulera samåkning genom kollektivtrafikfält, och tvinga sedan ut polisen på gator och vägar för att de upprätthåller ordningen i trafiken.

Sedan kommer trafiken att rulla på som en glidmedelsbehandlad ål.

Annonser

Kommentarer inaktiverade.