Färre bilar i cykelbanorna, det är lösningen

Jag missade cykeljippot nyligen, kanske medvetet, eftersom jag brukar bli tveksam så snart jag hör att ”Alternativ stad” är inblandade. ”Alternativ verklighet” vore nästan ett bättre namn.

Cykling är jag däremot för. Odelat. Jag tycker att vi ska satsa hårt på att göra Stockholm till en bra cykelstad. Problemet är bara det att man verkar missa vad som behöver göras. Anslagen till nya cykelbanor har minskat, trots att mängden cyklister ökar. Är det fel/dumt? Inte nödvändigtvis. Tänk nu på att det handlar om anslag till NYA cykelbanor. Behöver vi nya cykelbanor? Tveksamt. Nätet av cykelbanor är bra utbyggt i nuläget.

Vad som nu krävs är att vi gör det möjligt för stans cyklister att använda cykelbanorna och cykelfälten på ett säkert sätt. Främst genom att de hålls fria från parkerade bilar, taxibilar, sopcontainers, etc, etc. Kort sagt, det innebär att det är hög tid för polisen här i stan att börja göra rätt för sig, och förtjäna sin lön. Jag vet att trafikpolisen som säger sig arbeta i innerstan ägnade flera veckor åt att jaga cyklister förra sommaren. Enligt uppgift var det runt 30 man som höll på med det. Visserligen är det bra, eftersom vårdslösa och farliga cyklister är en lika stor fara för sig själva som för andra cyklister som de är för bilister. Vårdslösa trafikanter är en fara för andra trafikanter, oavsett hur de tar sig fram.

Så polisen har jagat cyklister. Men hittills har ingen bil någonsin blivit bötfälld eller bortforslad pga att den stått parkerad i ett cykelfält på någon av stans mer trafikerade gator. Är inte det ganska märkligt, med tanke på att vi ju haft cykelfält här i stan i sisådär 15 år nu? Skulle man parkera en bil mitt i något av körfälten på Sveavägen skulle det inte ta många minuter innan den forslats bort. Men gäller det cykelfält, som används av oskyddade trafikanter (även barn och ungdomar), är det visst helt OK att skita i trafikreglerna, utan att polisen gör någonting.

Varför?

3 responses to “Färre bilar i cykelbanorna, det är lösningen

  1. Därför:
    1) bilen är norm, den får ta plats överallt
    2) polisen är lata, säger tillochmed GW Persson

  2. Tala ur skägget. Vilka av de planerade nya cykelbanorna är det som du tycker är onödig(a)? Eller är det bara så att du inte har någon koll på utbyggnadsplanerna?

    Cyklar är *inte* någon fara för andra trafikanter. De kan vara en olägenhet, men någon fara utgör de inte. År 2002 var det en person som dog i trafiken i Sverige på grund av att hen blev påkörd av en cyklist. Under 2006 var det däremot 20 cyklister som dog på grund av att de krockade med motorfordon.

    Källa:
    http://www.ecoprofile.se/posts.asp?forum_id=&topic_id=995#5798

    Kommentar: No offense, men jag vet efter att ha sett din framfart på andra forum att det inte är lönt att diskutera cykelfrågan med dig. Du är för enkelspårig och vägrar att inse att människor som inte har cykling som livsstil inte anser att det är lika lätt och smidigt att använda cykeln som sitt primära transportmedel.

    För övrigt bor jag i Stockholm, och jag cyklar nästan dagligen på stadens cykelbanor, på stadens gator och i skogarna runt staden. Jag har ganska bra koll på hur nätet av cykelbanor ser ut i den här staden. Vad har du själv för erfarenheter av cykling i Stockholm?

  3. Ok. Jag vet inte heller vilka utbyggnader som har stoppats.

    Eftersom du inte vill diskutera med mig så ligger jag lågt ett tag. Det är ju trots allt din blogg. Ha det bra!