Så hur anpassar vi oss?

Det ser ut som om det kommer att bli strejk bland en del av bussförarna som kör för SL, i alla fall de som arbetar för Swebus och Busslink. Det talas från arbetsgivarhåll om att strejken kan bli sammhällsfarlig, att det krävs dispens för vissa linjer, osv. Kort sagt, man har insett att strejken kan komma att märkas.

Ja, men… Vänta lite nu. Är det inte just det som är syftet med att strejka? Att den ska märkas, genom att man lägger ner arbetet? Vad är det annars för idé med att gå ut i strejk? Om en strejk kan passera obemärkt för alla inblandade parter är det väl ett tecken på att de som strejkar är överflödiga?

OK, nu är det ju dessutom sommar, och semester för många. Och SL kör väl som vanligt enligt sommartidtabell (halverad trafik anpassad efter skolornas lov), så jag tror inte att samhället kommer att drabbas riktigt så hårt som vissa domedagsprofeter vill göra gällande. Naturligtvis kan det bli ett rent helvete för enskilda människor, men det hade kunnat vara värre. Jag minns att det strejkades en del under 1998-1999, då under vintern. Dvs ”högsäsong” för kollektivtrafiken. Men trots det så fungerade samhället.

Varför? Därför att folk anpassade sig. Främst genom att man började samåka i större omfattning. De som inte hade så långt till jobbet tog apostlahästarna. Man tog andra vägar. Jag hade själv oturen att bo i Sollentuna (Edsberg) och jobba i Kista, och det är inte en vidare bra kombination för den som vill åka kollektivt, inte ens när trafiken fungerar normalt. Så det innebar en del olägenheter, men för min egen del löste det sig genom samåkning med arbetskamrater som bodde i närheten. Även apostlahästarna kom till användning ett par gånger.

Så jag tror nog att det kommer att gå ganska bra den här gången också. Och det kommer folk att inse efter ett par dagars knorrande. Då börjar man samåka, då åker cyklarna fram, då inser man hur lätt det faktiskt är att promenera 2-3 km, osv.

Jo, jag är inte riktigt representativ för gemene man, det vet jag. Under sommaren cyklar jag för jämnan. (Och jag cyklar väldigt mycket även under året i övrigt.) Så jag påverkas inte direkt av strejken. Däremot tror jag att trafiken i stan kan bli värre, eftersom fler människor kommer att ta bilen när de ska transportera sig någonstans. Och det kommer jag att märka av.

Hur som helst, mitt tips är att du ska cykla om du kan. Man inser ganska snabbt att cykeln ofta är smidigare än kollektivtrafik. Man behöver inte passa några tidtabeller, det är billigare (nåja, cykelns kostnader utslaget på ett år i alla fall), det går (oftast) fortare, och kroppen mår bra av det. Dessutom får man en trevlig solbränna av cyklingen. Givetvis finns det även nackdelar. Bilister tränger en, man får samsas på cykelbanorna med fotgängare och folk som tycker att det är bäst att hålla max 9 km/h när man cyklar (samt att vingla över hela cykelbanan), och det är inte alltid så kul när det regnar. Ha alltid en överdragsjacka med, det är mitt tips.

Men allt som allt uppväger fördelarna nackdelarna. Det värsta tycker jag är att behöva lämna cykeln låst på stan, eftersom man aldrig vet om den är kvar när man kommer tillbaka. Så av den anledningen tänkte jag visa ett par exempel på hur man INTE ska göra när man lämnar cykeln låst på stan. Tog båda bilderna tidigare idag.

Hur man inte låser fast en cykel

Cykel, som (inte) låsts fast i en ”cykelstolpe” vid Sergels torg (dvs en meter hög metallgrunka med låsöglor). Kolla hur vajern är dragen – den går runt stolpen, inte genom öglorna. Bara att lyfta och promenera iväg med åbäket. Vajern går att nypa av med en vajertång som kostar en hundring på Clas Ohlson. Att låsa cykeln så illa är som att be om att få den stulen. Här i stan måste man låsa fast cykeln i någonting om man vill vara säker på att få behålla den, eftersom i stort sett allt möjligt stjäls. Ingen cykel är för bra eller dålig för att bli stulen.

Framlåst framhjul med quick-release

Ännu ett exempel på hur man inte ska göra när man lämnar cykeln låst. Här har vi alltså ett ganska rejält lås, som använts till att låsa fast framhjulet i ett stadigt cykelställ. Hjulet i sig satt dock bara fast i framgaffeln med snabbkoppling, som man öppnar på två sekunder och sedan är det bara att bära iväg med resten av cykeln. Däcket (continental explorer, tror jag) och hjulet (med skivbromsnav) vittnar om att det var en någorlunda bra och modern mtb det var fråga om.

Hur som helst, även om det blir strejk bland bussförarna kommer det inte att leda till att samhället går under. Vi kan vara väldigt kreativa när vi ställs inför sådana problem här i stan, det har jag lärt mig av att växa upp här.

Länkar: SvD, SvD, DN, DN, DN, DN, DN

Kommentarer inaktiverade.