Att cykla utan broms…

… Är det ingen som gör. Det verkar dock någon sensationslysten murvel på Sydsvenskan vilja få oss att tro, genom att upprepade gånger använda formuleringen ”cykla utan bromsar” i sin artikel. Det hade varit roande om det inte vore för att läsarna av artikeln feltolkar den formuleringen till att betyda att det handlar om cyklar som inte går att bromsa.

Ja, det handlar om fixies.

Och nej, jag tänker inte ställa mig upp och försvara fixiens förträfflighet.

Jag är ingen fixiecyklist, och min erfarenhet av att cykla på sådana tingestar inskränker sig till ett fåtal provturer på lånade diton. Att få stopp på dem var dock inte det minsta svårt, och det gjordes under kontrollerade former. Det sätt man bromsar en fixie på fungerar utan problem.

Det är mer än man kan säga om tillförlitligheten hos de cyklar som gemene man vinglar omkring på sommartid. Cyklar med fälgbromsar som gummit torkat sönder på, och med trum-/fotbromsar som inte tar för fem öre. Som dessutom framförs av folk med väldigt lite rutin. Det är faktiskt bland dessa cyklister som olyckorna sker.

Ibland pga att cyklisten saknar rutin. Men ofta pga cyklar som inte går att få stopp på pga att bromsarna sviker, eller som dumpar cyklisten rätt ner i asfalten för att gaffelkronan ger vika pga rost, eller för att hjulen kollapsar pga trasiga ekrar och/eller felaktig ekerspänning. De människor som trampar omkring på sådana cyklar är ofta just de som ondgör sig över ”farliga” cyklar som fixies och snabba budcyklar. Ironiskt, eftersom de själva står för en stor del av olyckorna i statistiken.

Jag antar att det inte vore lika kul att skriva en artikel om någonting så självklart som att man måste serva och underhålla sin cykel med jämna mellanrum? Eller att det är viktigt att det görs av någon med fackmannamässig kompetens, och inte av familjens egen IKEAmöbelmontör/julgransresare/bilmekaniker/hemelektronikinstallatör?

And, for the record – jag kommer att bli fixiecyklist ganska snart, eftersom jag håller på att bygga en egen. Som dock har broms även i fram, eftersom det bara är framhjulet som verkligen kan bromsa in cykeln om det behövs.

Annonser

One response to “Att cykla utan broms…

  1. Journalisten

    Hej svampen.
    Förstår inte riktigt ditt reseonemang.
    En cykel med borttagen broms är ju en cykel utan broms, eller hur?
    Sen framgår det ju i tillägget att det går att bromsa med kroppen men kräver rätt teknik. Sensationslystet? Jag gör bara mitt jobb som vilken annan reporter hade gjort, men det behöver du ju naturligtvis inte gilla.
    Vänliga hälsningar från Nadia.

    Kommentar: Artikelns disposition tyder på att den är avsedd att missförstås. Om den i första hand varit avsedd att informera läsaren om vad en fixie är hade fixie-begreppet förklarats långt tidigare. Lika tydligt är avsikten att läsaren ska få intrycket att det handlar om cyklar som inte går att bromsa, eftersom frasen ”cykla utan broms” upprepas så ofta.

    Och nej, en cykel utan nav- eller fälgbroms är inte nödvändigtvis en cykel utan broms. En sparkcykel/kickbike är en cykel utan broms. En cykel med frikrans/frihjul som man tar bort bromsarna på saknar i sanning broms, och bromsförmåga. En fixie är en cykel som saknar frihjul och växlar. Det finns ingenting som säger att den måste sakna nav- eller fälgbromsar. På en fixie är cyklistens ben direktkopplade till baknavet genom kedjan och pedalerna. Att slappna av i benen går inte, då stannar cykeln.

    Jag har ingenting emot reportrar som gör sitt jobb. Men en reporters jobb är faktiskt inte att skriva artiklar som är avsedda att missförstås.