Vem gjorde mest fel?

Följetongen om fyraåringen som lämnades kvar på en perrong fortsätter. Jag vet inte vad jag ska tro. I den första artikeln sägs det mer eller mindre uttryckligen att ungen lämnades ensam på perrongen, i och med att pappan i familjen fick kontakta en vän som hämtade barnet och sedan tog en taxi ut till flygplatsen där resten av familjen väntade. Sedan kom de iväg med planet till Irak, så det slutade i alla fall ”lyckligt”.

I nästa artikel påstår dock Skånetrafiken att barnet hade en släkting med sig på perrongen, och var därmed inte i någon omedelbar fara.

OK. Det här betyder att någon ljuger. Eller i alla fall är lite väl selektiv med sanningen. Två olika bilder av incidenten förmedlas. En visar en uppriven fyraåring som ser sin familj åka iväg med tåget. Den andra bilden säger att tåget gick medan halva familjen glatt stod kvar på perrongen och vinkade av dem. Frågan är vilken som ligger närmast sanningen.

Innan jag fortsätter vill jag dock klargöra en sak: Jag är rasist.

OK, missförstå inte. Jag har inga speciella tankar om folk från mellanöstern. Däremot väcker orden ”Skåne” och ”Skåningar” en del mindre trevliga associationer hos mig. Den skånska självbilden som visar ett gemytligt och ”kontinentalt” jordbrukslandskap där alla är trevliga mot varandra motsvarar inte riktigt den bild jag har av Skåne. Nej, jag tänker närmast på ett lite dumdrygt och inskränkt folk med en grandios självbild som döljer doften av gödsel. Och där brunskjortorna hänger längst bak i var mans garderob, redo att dammas av och förses med armbindel. Vilket är brukligt så snart det talas om att störa det kontinentala gemytet med flyktingar, invandrare eller människor från andra delar av Sverige.

Därför tog jag ställning i frågan redan när den första artikeln skrevs.

Jag är ledsen, men det är så det är. Jag vet att jag generaliserar och är orättvis mot många Skåningar, men den bild jag har av Skåne har inte växt fram rent spontant. Den har skapats av just Skåne och skåningar – jag skulle inte vilja bo i Skåne om jag var invandrare. I och för sig är jag ju Stockholmare, och det är väl minst lika illa.

Hur som helst, jag tycker att alla har gjort fel i den är frågan. Först och främst gjorde familjen fel som lämnade barnet på perrongen. Så gör man bara inte. Här i Stockholm stannar t-banetågen i ca 20-30 sekunder vid varje hållplats, och när den tiden är ute går dörrarna igen och sedan går tåget. Men jag tror nog att den här familjen har lärt sig den läxan nu, det är onödigt att älta om det. Ett misstag som alla människor kan göra.

Nu till Skånetrafiken. Där har man gjort flera oförlåtliga misstag. Bara en sådan sak som att låta den här affären gå så långt att det blir skriverier i massmedia visar att företaget saknar kompetens inom PR och kommunikation. Det hade varit så lätt att be den här familjen om ursäkt, och ge dem någon form av symbolisk kompensation för obehaget. Då hade frågan varit ur världen. Alla hade varit nöjda. Och det hade inte kostat Skånetrafiken mer än lite telefontid och cirkus en promilles promille av kvartalsvinsten.

Men icke. Nej, Skånetrafiken framhåller att man minsann inte har ”gjort fel”. Nej, det är möjligt att de gjorde allt enligt regelverket i frågan om att åka ifrån resenärer som inte hunnit på tåget. Men enligt reglerna för PR, kommunikation och varumärkesvård har Skånetrafiken skitit i det blå skåpet. Man har nämligen låtit sitt varumärke figurera i ett negativt sammanhang, som skapar badwill och ger omvärlden en dålig bild av företaget. Det här skadar Skånetrafikens image. Frågan är om ansvariga på Skånetrafiken själva inser det. Och inser de vad det kommer att kosta dem på sikt?

Kära Skånetrafiken, ni känner säkert att ni har rätt i den här frågan. Att det inte var ert fel att det blev som det blev. Men ni måste lära er att det är en jäkla stor skillnad mellan att HA rätt, och att FÅ rätt. Och massmedia har gett den här familjen rätt. Ni har skött det här väldigt illa, och ni har missat att all kommunikation sker på mottagarens villkor – det mottagaren uppfattar och tolkar in i budskapet är det som slutligen förmedlas.

Ja, alla gjorde fel. Men Skånetrafikens misstag är oförlåtliga. Dubbelfel. Grattis, Skånetrafiken, ni vinner.

4 responses to “Vem gjorde mest fel?

  1. Detta sköts av SJ och Skånetrafiken gemensamt. Det är de som har hand om Öresundstågen. Vad beträffar lokförare och tågvärdar är de från alla delar av Sverige och alla delar av världen.
    ALLA DELAR AV VÄRLDEN!!!!! vi som bor i Skåne kommer också från hela världen och är inte någon ras.

    Kommentar: Och vem har talat om ”raser”? Freudian slip? För övrigt är det ointressant. Vad som är intressant är hur Skånetrafiken/SJ ger sig själva dålig PR.

  2. Konstigt! Jag är en ”Stockholmare” som bor i skåne och jag trivs alldeles utmärkt här, både med folket o omgivningen. Jag tror snarare att det är så att man får ta seden dit man kommer o inte förvänta sig att folk runt omkring ska bocka o buga, bara för man är en 08:a. Nä det e ju som du skriver, det finns skitstövlar både här o där, men man ska inte dra alla över en kant, procentuellt tror jag faktiskt att det finns fler där uppe än här;-)

  3. Du är rätt ute bloggaren. När ev. regler går före vanlig mänsklighet och hyfs går skam på torra land.

  4. johannes x

    ”Kommentar: Och vem har talat om “raser”? Freudian slip? ”

    Det var väl ändå du iom att du sa att du var ”rasist” när du inte gillade Skåningar?

    I övrigt är detta ännu en i raden ”kränkt-historier”. Finns inte nog med trycksvärta för dessa.