Så trafikpolisen i Stockholm är under isen? Old news.

Läser i DN att trafikpolisen i Stockholm är sämst i landet på att övervaka hastigheten. Jaha? Old news, tycker jag. Att trafikpolisen här i stan lika gärna kunde lägga ut sin verksamhet på Samhall kommer väl knappast som någon överraskning?

Olycksstatistiken i Stockholm har tack vare polisens oförmåga att göra sitt jobb ökat med ungefär 60%. Vilket kan jämföras med Göteborg, där olyckorna har minskat.

Kan det bero på hur polisen i de olika städerna sköter sitt jobb? Vad brukar trafikpolisen i Stockholm ägna sin tid åt? Att ta fortkörare? Att hålla gatorna fria? Inte direkt. Ett par veckor varje sommar lägger de stor energi på att haffa cyklister som bryter mot reglerna, så att folk ska lära sig att vägnätet minsann är till för bilar och ingenting annat. Stay away, det är budskapet. Ibland ställer man sig vid någon landsväg och haffar en och annan fortkörare.

Samtidigt säger man sig från stadens sida ha satsat mycket på cyklisterna. Det är i bästa fall en sanning med modifikation. Jo, det finns cykelbanor i staden. Nej, de är inte särskilt användbara, eftersom de alltid blockeras av parkerade fordon – just därför att de som ska hålla dem fria inte gör sitt jobb. Ett annat problem är att lösningarna för cyklister inte utformas i samarbete med cyklister. Då blir resultatet därefter.

Nåväl, vad sägs om att lägga insatserna där det behövs? Fullständigt otänkbart för polisen här i stan, gissar jag. Det är egentligen bara på vägarna utanför stan som man löper risk att åka dit om man kör vårdslöst. Inne i stan kan man däremot bete sig hur som helst, för där jobbar inte polisen. Lugna lokalgator med 30-gräns? Där kan man köra dragrace när andan faller på. (Vilket den som regel gör väldigt ofta på Skagersvägen, en gata med 30-gräns, utanför mitt hus, där det buskörs dygnet runt.) Innerstadens busskörfält och cykelbanor är som regel blockerade av parkerade fordon, vilket gör underverk för framkomligheten. (OBS, ironi.)

Varför är det så? Ja, inte beror det ju på att stadens bilister har lärt sig att man åker dit så det sjunger om det när man kör för fort eller parkerar fel. Tvärtom. Polisens släpphänta beteende är en direkt orsak till att vi har en så pass rutten trafikkultur här i stan. Trots alla utfästelser från politiskt håll så prioriteras fortfarande bilen framför människan i Stockholm.

Jävligt trist, tycker jag. Men jag antar att vi har fått den poliskår vi förtjänar.

Annonser

One response to “Så trafikpolisen i Stockholm är under isen? Old news.

  1. Håller med. En annan guldklimp i polisens trafikbeteende är att de i regel parkerade sin polisbil på Kista torg utanför lokalpoliskontoret innan torget byggdes om för nått år sen. Låter inte så fel kanske, men hela torget är och var 100% gågata, vilket även alla rutterna dit är. Inte undra på att det körs med bilar långt mer nu än för 15 år sedan på gångvägarna i Kista: polisen föregick med gott exempel och visar att det är så man SKA göra!

    Jag gillar idén att polisen bör sluta visa att trafiklagbrott är ok.