Pendeltåg till Arlanda och Uppsala?

Att SLs pendeltåg kan komma att gå till Arlanda och Uppsala låter bra. Väldigt bra. Nästan för bra för att vara sant. Personligen tycker jag att det låter som en lysande idé, förutsatt att den inte blir galet dyr för kunderna/resenärerna. Det skulle binda samman Stockholm och Uppsala bättre, och öppna arbetsmarknaderna för varandra.

Visserligen går det redan idag att pendla, t ex via Uppsalapendeln. Men då kostar det en rejäl slant. Fördelen är dock att det går fort. Vill man åka billigt kan man åka buss. Men då tar det tid.

Men pendeltåg som går hela vägen? Varför inte. Det låter som en bra mellanväg. Snabbare än bussen, billigare än Uppsalapendeln. Om det nu blir verklighet, vill säga. Hälften av tågen till Märsta försvinner, men ersätts med buss. Låter OK för mig. Get some, lose some. Jag tror att det är många fler som tjänar på den lösningen, än som förlorar på den.

Samtidigt är det roande att se SLs andre vice ordförande Lars Dahlberg (s) uttrycka tveksamhet för det här förslaget. Lars Dahlberg förespråkar nämligen att Saltsjöbanan dras om till Gullmarsplan, istället för att gå till Slussen, som idag. Det skrev jag om tidigare i år, och det är Dahlberg som avses med ”sossarnas representant i landstinget”. Märkligt att se en så utpräglad motståndare mot spårvägar kritisera ett förslag som innebär mer bussar på våra vägar.

Annonser

One response to “Pendeltåg till Arlanda och Uppsala?

  1. Att förlänga pendeltåget till Uppsala vore inge vidare för Uppsalas identitet som självstående stad norr om Stockholm. Risken blir att Uppsala kommer uppfattas som ännu en förort till Stockholm. Bättre vore att förlänga pendeln till Arlanda och att förlänga Upptåget ända till Stockholm central. Resultatet egentligen det samma (Upptåget passerar redan nu Arlanda och vidare till Upplands Väsby) men bättre för Uppsalas självbild.

    Kommentar: En stads ”självbild” är aldrig så viktig att den får hindra utvecklingen. Det finns fler städer i Stockholmsområdet som är helt integrerade, men ändå bevarat sin identitet. Sundbyberg och Solna är bra exempel på detta.