Sexbrott lockar fram pöbelbeteendet i oss

Den här kvällen tänkte jag ägna åt att springa i tvättstugan och julstäda lägenheten, samtidigt som jag försöker kurera en envis halvfartsförkylning som jag gått med i mer än en veckas tid. Som om det inte räckte för att dra ner humöret fick jag även läsa ett par artiklar i SvD som gjorde mig förbannad. Någon har dragit igång en webbplats där dömda sexualbrottslingar hängs ut med namn, bild, adress, och liknande. SvD har även lagt upp en webbfråga, där i skrivande stund 53% har svarat ja på frågan om det är rätt att lägga ut namn och bild på dömda sexbrottslingar.

Personerna bakom webbplatsen försvarar även det här med att folk har rätt att veta, ungefär. Samtidigt som man med spelad naivitet påpekar att man minsann inte uppmanar till några handlingar mot dessa människor, för det är ju faktiskt olagligt.

Det finns egentligen bara ett ord som träffsäkert beskriver det här beteendet: pöbelmentalitet.

Jag har ingenting till övers för vare sig sexmördare, pedofiler, våldtäktsmän eller de som bara ”råkade” glida isäng med någon som var för full/drogad för att säga ifrån. Jag tycker att de – så länge de inte är utvecklingsstörda, omyndigförklarade eller konstaterat psykiskt sjuka – hör till det absoluta bottenskrapet inom vår art.

Jag tror att de flesta håller med mig.

Just därför är det viktigt att vara försiktig med dessa människors uppgifter. ”Ja, de får väl skylla sig själva” är en vanlig försvarsreplik från de som förespråkar uthängning. Men de har fel. Helfel. Dubbelfel.

Jaha, varför det, undrar du säkert. Eller? Vill jag skydda sexbrottslingar?

Nej, inte på något sätt. Men jag vill att de som råkar vara släkt med dessa förbrytare ska slippa asocieras med dem. Om din bror, pappa eller son våldtar och mördar ett litet barn kommer hans skuld att skölja över på dig i mångas ögon. Trots att du inte har med saken att göra. Skulle du vilja ägna ditt liv åt att försvara dig för någonting som någon annan har gjort, och som du inte ens kan påverka? Eller ännu värre, låt säga att du har ett ganska ovanligt namn, som du delar med ett fåtal andra i det här landet (så är det för mig), skulle du då vilja att någon människa med det namnet hängdes ut, och att du sedan blev förväxlad med denne? De som besökt en sådan sida kommer inte att koppla samman ditt namn med en bild på någon annan människa. Det är namnet man minns. Och vips så är du i andras ögon en dömd sexförbrytare.

Skulle du vilja bli tvingad till att byta namn för att slippa problem för någonting som du överhuvudtaget inte har att göra med?

Jag hoppas personerna som ligger bakom den här sidan inser vad de kan ställa till med. Tror dock inte att det kommer att ske. Däremot är det glädjande att se att fler bloggare än jag inser de problem som uthängningen kan medföra.

När jag besökte den här webbplatsen (som jag inte tänker länka till här) såg jag att de även hänger ut minderåriga. En kille som nu är 17, och enligt vad jag förstår var 16 när brottet begicks. Är det verkligen lämpligt? Samtidigt vill personerna bakom webbplatsen vara anonyma. De har i och för sig gått via Loopia (för domännamnsregistreringen) och Telenor (där de har sina betal-SMS), så frågan är hur väl skyddade deras egna identiter egentligen är.

12 responses to “Sexbrott lockar fram pöbelbeteendet i oss

  1. Ja låt oss gråta en skvätt över anhöriga som tvingas ”försvara” (?!) sin släkting som begått ett sexualbrott.

    Jag väntar spänt på ditt fördömmande av de tidningar som publicerat namn på brottslingar som heter Flinck, Arklöv eller Jara.

    Skit i offren, skit i allmänhetens rätt att veta. Låt oss alla ingå i ett kälkborgeligt tystnadens samförstånd så att ingen tar illa upp.

    Kommentar: Det är den här typen av IQ fiskbulle-kommentarer som brukar dyka upp när man försöker förklara att allt inte är vare sig svart eller vitt. Du har antingen inte läst blogginlägget i sin helhet, eller i alla fall inte förstått vad jag skriver.

    Ändå tycker du att det är helt i sin ordning att kommentera det?

    Jag tog bort bogus-adressen du angav som epost, och lade in din IP-adress som webbadress. Jag antar att det är OK, eftersom du inte har någonting emot att folk hängs ut i andra sammanhang?

  2. Håller med. Det finns en anledning vi inte har skampålen kvar som straff. Men jag förstår inte hur man själv kan syssla med att hänga ut folk, samtidigt som man själv framträder anonymt i SvD. Hycklari är tydligen inget man bekymrar sig över.

    Kommentar: Jag tror inte att det ligger någon djupare tanke bakom den webbplatsen. Så är det med Internet, innehållet ställer högre krav på läsaren, eftersom alla kan göra sig hörda, vilket innebär att kvaliten på innehållet varierar kraftigt.

  3. Hör du inte hur absurt du resoberar:

    Skulle du vilja bli tvingad till att byta namn för att slippa problem för någonting som du överhuvudtaget inte har att göra med?

    Och offren har blivit våldtagna och deras liv blir aldrig det samma. Otroligt naivt.

    Kommentar: Jag tror att det är du som har svårt att förstå resonemanget, eftersom du lägger in egna tolkningar som det inte finns stöd för i min text.

    Läs om, reflektera, tänk om.

  4. En dom är en offentlig handling. Tycker du att de i fortsättningen ska vara hemliga, eller ska de bara vara offentliga så länge ingen får reda på dem?

    Är det någon skillnad på om jag läser en dom på en webbsida eller om jag beställer den från tingsrätten?

    Kommentar: Visst är det skillnad. Det finns ingenting som garanterar att det du läser på en webbsida är korrekt och oförvanskad information. Dessutom kan du göra det anonymt.

    Offentlighetsprincipen fungerar bäst så länge den är dubbelriktad.

  5. Det är skönt att åtminstone några människor tänker rationellt! Vi förbrytare är också människor, precis som alla ni andra, även om vi gjort en del dumma saker i det förflutna.

  6. Hej,

    Ett annat problem är ju att oskyldigt dömda hängs ut. Rättssäkerhet är ju tyvärr aldrig en garanti.

    ”Hellre tio skyldiga på fri fot än en oskyldig i fängelse”, eller i det här fallet, ”hellre tio skyldiga ej uthängda, än en oskyldig uthängd”, borde betänkas.

    Men vad kan man förvänta sig av den infallsberoende, panikdrivna svensson med sin rättfärdighet och otroliga ignorans…

    Kommentar: Helt riktigt, jag undvek medvetet att ta upp det där med oskyldigt dömda, eftersom jag tycker att alla borde vara medvetna om att rättssystemet inte är helt vattentätt. Men det är ändå bra att nämna.

  7. Hej! Jag ser att vissa inte tolkar ditt inlägg som jag tror det ska tolkas, det du skriver är lite vad jag menar också. Det finns vissa fördelar, och det finns nackdelar och man måste tänka hela vägen. Med det inte sagt att man på något sätt försvarar gärningarna eller dom dömda, men man kanske också måste titta på vilken nytta det gör i realiteten. Förhindrar det några brott ? Skapar det nya, andra typer av brott ? Ska man hänga ut alla slags brottslingar? Jag förstår tanken med sidan och jag har inte riktigt tagit ställning till vad jag tycker, men om man säger att man gör det i ett speciellt syfte så måte man ju veta om den tjänar sitt syfte också

    Kommentar: Där har vi problemet med den här typen av brott, det handlar ofta om förstagångsförbrytare. De som utgör en risk är ofta inte belastade sedan tidigare. Men minskar den här typen av uthängningar risken för återfall?

  8. Fy fan vad jag hatar låtsasintellektuella folkpartistsvin som kallar människor som reagerar starkt på sexbrott för ”dumma”, bara för att de själva är för sjuka i huvudet för att inte reagera. Vidrigt.

    Kommentar: Ja, usch och fy minsann. Tur att det finns retoriska experter som du som kan agera som ett föredöme. (Notera ironin.)

    Lyckligtvis verkar alla vettiga människor hålla med om det jag skriver, om än i varierande mån.

  9. Istället för att tortera sexförbrytare, så att de får lida ”lika mycket” som sina offer, så ägnar sig kriminalvården åt rehabilitering!

    Då får vi – goda samhällsmedborgare – göra vårt bästa för att förstöra livet för dessa rehabiliterade sexbrottslingar.

    Om vi har tur så blir de då tillräckligt galna för att återigen begå ett fruktansvärt sexbrott, så att vi kan fortsätta hata dessa människor.

    Genom att spegla oss i dessa vedervärdiga människors brott så kan vi slippa konfrontera våra egna tillkortakommanden.

  10. Klokt resonerat. Tyvärr så är det som du skriver att intelligens krävs i läsandet av hemsidor. Påverkan är uppenbar…
    Även av det man tycker passar…

  11. Om någon blivit straffad för sexbrott för den fjärde gången då?

  12. Judge Dredd

    Ja eller femte gången eller sjätte gången?

    Tänk det finns länder där man verkligen låser in pedofiler och där pratar vi straffskalor på 10-30 år eller tillomed äkta livstid.

    I Sverige däremot skall det tvärtom vara billigt att få förgripa sig på barn. Pångt sätt så skall det vara bättre och medföra ingen återfalls förbrytelse enligt svensk sponsrad forskning.

    Nej jag ser inte logiken med Sveriges rättsystem eller den frivilliga vården av sexbrottslingar.

    Privata infosidor om dömda sexbrottslingar ser jag som en reaktion mot Sveriges påallasättovis
    mindre lyckade kriminal”vård”

    Kommentar: Visst är det en missnöjesyttring. Och då är det viktigt att vi ger oss på problemet på rätt plan, dvs straffskalorna.