Som vanligt ska det gnällas

Nu drar bygget av Citybanan igång på allvar. Och givetvis ska det gnällas också. SvD drar sitt strå till stacken genom att försöka piska upp negativa stämningar med artiklar om hur folk ”drabbas” av bygget.

Det är intressant hur olika problem uppmärksammas i massmedia. Järvalyftet håller man gärna tyst om. Liksom att i princip alla bostäder som byggdes under miljonprogrammet är i så dåligt skick att de snart inte längre är beboeliga. Sådana problem får knappt någon uppmärksamhet.

Men när mer välbeställda människor riskerar att få uppleva en del vibrationer i sina innerstadslägenheter under ett par års tid? Ja då är det ett stort problem som måste uppmärksammas. Det är som stackarna på Stigbergsgatan som riskerade att få ett dagis i sina kvarter. Eller krakarna kring Odenplan, som kanske får bo intill en byggarbetsplats i ett par års tid.

Så pass grova kränkningar måste givetvis uppmärksammas. Att Citybanan är viktig för hela landet har ju inte med saken att göra. Givetvis hade man ju kunnat bygga den på annat vis. Tunnel är ju knappast nödvändigt. Många sakkunniga vet ju att det hade blivit billigare med ett par nya spår i ytläge. Enligt samma människor finns det även gott om plats för dessa spår. För det är ju enbart där mellan Riddarholmen och Centralstation som vi behöver lägga pussel. För nog går det väl utan problem att klämma in ett par nya spår i tunnlarna mellan Stockholm Södra och Slussen? Och visst finns det väl plats att dra dessa spår över Riddarholmen eller genom Gamla Stan?

Eller är det kanske så illa att vi måste riva en hel del, och ändå spränga/borra nya tunnlar, trots att det handlar om spår som ska gå i ”ytläge”?

Citybanan är viktig för hela Sverige. ”Getingmidjan” mellan Slussen och Centralen ÄR ett problem som vi måste bygga bort. När det blir stopp på det avsnittet – och det blir det ganska ofta – blir det förseningar som märks i hela landet. I shit U not. Det blir en dominoeffekt, där tåg som skulle gå från Stockholm inte kommer iväg i tid, vilket innebär att anslutande tåg i t ex Jönköping måste vänta, osv, osv.

Tänk om nej-sägarna för en gångs skull kunde bete sig lite mer ansvarsfullt, och faktiskt komma med genomförbara alternativ till det de retar sig på. Annars är de bara en del av problemet.

Annonser

Kommentarer inaktiverade.