Vilken härlig dag

Fint väder idag. Och kylan är på väg tillbaka. Vintern är kanske räddad, alltså. När jag vaknade imorse trodde jag att det kunde bli en ganska trevlig dag, trots allt. Men icke.

Idag skulle jag egentligen ha gått på min farmors begravning. Nu är ju inte begravningar i sig särskilt roliga, i synnerhet inte när det är någon som är så pass nära släkting som en mor- eller farförälder. Men nu blev det inte så. Och orsaken var än värre. Närmare bestämt en trasig visdomstand. Den skulle jag egentligen ha tagit bort nu på måndag, men så började den värka utav bara helvete, och det blev ett akutbesök till tandläkaren.

Jag fick alltså banga min egen farmors begravning.

Snacka om att byta bort en tråkig aktivitet mot någonting som är än värre. Men jag insåg tidigt att det inte var att tänka på att gå på begravningen. Det gjorde förbannat ont, och enda sättet att lindra var att kyla den trasiga tanden med kallt vatten. Och det skulle jag alltså ha stått ut med en bilresa på drygt två timmar, och sedan ha försökt sitta stilla i kyrkan under begravningsakten med en tand som det omväxlande bultade och brände i. Icke sa Nicke, ain’t gonna happen.

Ingreppet i sig gick däremot ganska bra. Helt smärtfritt, faktiskt. Det gjorde mer ont i plånboken när jag betalade den lilla räkan på 1900:-, men i övrigt kände jag ingenting. Trots att de fick borra i käkbenet och bända och bryta för kung och fosterland. Men det lär ju kännas en del när bedövningen släpper senare idag. Jag har återfått känseln i örsnibben, så jag vet att den är på väg bort. Återkommer senare…

Kommentarer inaktiverade.