Och hur fungerar Centralbanan i praktiken?

SvD tar i sin ledarblogg upp ett alternativ till Citybanan, nämligen Centralbanan, som de skrev om för ett par år sedan.

Centralbanan bygger på ett nytt koncept, och innebär en bana som körs med solcellsdrivna monorailtåg, på en ny bro som på något sätt ska gå vid sidan av spåren på den nu existerande Centralbron.

I praktiken innebär det att stadens pendlare, som åker flera mil med pendeltåg, ska kliva av vid Stockholm Södra, kliva på ett nytt tåg för transport till Centralen eller Karlberg, kliva av igen, och gå ombord på ett nytt pendeltåg för vidare transport norrut. Eller så sker det omvända, om det handlar om resenärer som kommer norrifrån. Undrar just hur poppis den idén är bland de som dagligen åker mellan t ex Södertälje och Helenelund, eller kanske mellan Sollentuna och Älvsjö, en resa som tar både lång tid och ofta innebär ståplatser när det är rusningstrafik. Det vet jag av erfarenhet, eftersom jag pendlade med just pendeltåg för en del år sedan. Mellan Tumba och Helenelund pendlade jag. Och det tog sin lilla tid. Så att slippa byta var guld värt.

En fördel med det föreslagna systemet är att det ska gå att köra tågen med solceller, eftersom de är så energisnåla. Det skulle säkert fungera bra, om vi har någon sol vill säga. Under molnfria högsommardagar är det säkert ett bra koncept. Men under morgon- och kvällsrusningen under hösten och vintern, då det är beckmörkt?

Visst låter konceptet intressant. Det är bara testat i simulator, och har ännu inte använts i verkligheten. Och då tror jag nog att det är bättre att feglira, och köra på en lösning som vi vet kommer att fungera.

Om några år står Citybanan klar. Och när det väl är gjort kommer vi att känna oss nöjda med investeringen.

Annonser

Kommentarer inaktiverade.