Ett underbetyg för musikindustrin

Nu kan vi läsa i DN att musikindustrin får hjälp av mobiloperatörer och ISP:er att tjäna pengar på fildelningen. Någonting som givetvis glädjer musikindustrin, men som samtidigt är ett fett underbetyg (IG, U, 1) åt musikindustrin.

För varför kommer det här nu? Varför gick inte musikindustrin själva i bräschen för den här utvecklingen redan för tio år sedan? Varför inser inte skivbolagsbossarna att det är det här som är framtiden? Varför insåg de inte det redan för tio år sedan, när deras kunder mer eller mindre medvetet började efterfråga distribution över nätet?

Att sälja direkt till kund via nätet ger musikindustrin chansen att öka vinsterna, genom att kapa bort flera mellanhänder. Det innebär billigare distribution. Man slipper en stor del av logistiken.

Allt detta har musikindustrin lyckats missa eller förneka i ett helt decennium.

Istället har de försökt att bekämpa den här utvecklingen.

Frågan är om det inte vore bäst om musikindustrin som vi känner den fick dö ut, och att de sedan togs över av yngre och mer framsynta förmågor? Yngre förmågor som förstår värdet av målgruppsanpassning? Som inser hur viktigt det är med bra kundrelationer, eftersom det är från kunderna som klirret i kassakistan kommer?

Annonser

Kommentarer inaktiverade.