Man kan besöka Atlantis…

… Och få sina illusioner krossade? Mycket möjligt med den senaste versionen av Google Earth, som innehåller de nya ocean-funktionerna. Det har jag gjort.

I de artiklar som publicerats (och som förmodligen är en briljant marknadsföringsgimmick från Googles sida) visas ett område med flera geometriska former. Skulle enligt de som vill tro kunna vara gatunätet från en gammal stad. Som sjunkit till havsbotten. Måste ju bara kollas upp.

Jag är ganska nyfiken av mig. Så snart jag läste om att man hade ”hittat Atlantis” såg jag till att uppdatera Google Earth, och ge mig ner i havsdjupen väster om Kanarieöarna. Vad såg jag? Tja, inte kan det väl vara en stad i alla fall. Skalan är på tok för stor. Om man mäter avståndet mellan linjerna hamnar man på i genomsnitt 5-6 kilometer mellan varje. Borde inte ett gatunät vara lite tätare? En närmare observation visar sig att det rör sig om djupa sprickor i havsbotten. Som kan vara naturliga, eller bara resultatet av att man missat en del information när man ekolodat upp djupet.

Nästa grej är djupet. Enligt programmet ligger det här mönstret på ca 5.400 meters djup. Det är en lång väg att sjunka för en stad. Om det handlat om djup som räknas i tio- eller hundratals meter hade det varit en sak. Men det handlar om botten väster om Kanarieöarna (the canary basin). Ett geologiskt aktivt område, där olika formationer lätt kan uppstå. Se bara på kanarieöarna.

Nej, falskt alarm igen. Men folk gillar ju att tro. Och folk har laddat ner Google Earth så det stått härliga till. Trots ett mjukvarufel, vilket Google erkänner att det är fråga om. 😉

Kommentarer inaktiverade.