Vi går ner ytterligare ett steg?

Aftonbladet kör nu sin ”Fattigblogg” där journalisten Jessica Ritzén ska leva som en socialbidragstagare. DN tycker att det är lågt. Jag tycker däremot att det är ett intressant tankeexperiment. Men jag tycker att Aftonbladet fegar lite. Jag vill att de ska gå ner ytterligare ett steg på inkomststegen. Socialbidraget är ju trots allt ganska humant, eftersom det tar hänsyn till hur mycket man har i hyra och liknande.

Jessica borde helt enkelt prova att leva som student.

Det gör jag idag. Det fungerar hyfsat bra. Skillnaden är dock att jag har 7.820:- att leva på varje månad, och av dessa pengar är ju två tredjedelar ett lån, som ska betalas tillbaka i framtiden. Och den summan har ingen som helst koppling till hyran eller liknande. Om jag får tro hörsägen är min hyra högre än Jessicas. En femhundring till som dras från en inkomst som ligger en knapp femhundring under socialbidragsnormen i detta fall.

Jag har som student dessutom andra utgifter. Pengarna ska räcka till kurslitteratur, terminsavgifter och förbrukningsvara som krävs i studierna. Att klara sig utan bredband är förbannat svårt om man är student, eftersom mycket undervisning sker över nätet. Det kan innebära 500-1000:- i månaden, beroende på vad man läser.

Ändå går ekonomin ihop för mig. Hur är det möjligt? Nej, jag lever inte gott. Jag har verkligen inte några 97 kronor per dag att leva på, vilket Jessica har. Jag får vara glad om jag har en femtiolapp om dagen när alla utgifter är betalda. Saldot på bankkontot brukar hamna på i genomsnitt 7:- den 24:e varje månad.

Och ändå klarar jag mig.

En knapp femtiolapp per dag räcker ganska långt om man håller koll på ekonomin. Det innebär t ex att man inte sätter sig och tar en latte för 36:- på Espresso House, utan går hem och brygger eget kaffe. Man lägger inte 60-70 spänn på en hämtpizza på vägen hem, utan ställer sig och knådar sin egen pizzzadeg, gör sin egen fyllning, och gräddar pizzan i egen ugn. Att leva på marginalen innebär att man tänker på varje enskild kostnad, oavsett hur liten den är. Man handlar inte på ICA, SABIS eller Coop, utan håller sig till lidl, Willys och andra lågpriskedjor.

Jessica borde kanske se över sina utgifter om nu 97:- om dagen inte räcker?

One response to “Vi går ner ytterligare ett steg?

  1. Bakning, kaffebryggning, rundor till stormarknaden och andra sparåtgärder kostar tid.

    Om samhället förväntar sig att studenter ska ta sig den här tiden, så kan de inte förvänta sig att studenterna hinner lägga 40 timmar i veckan på studier.