Fel med ”elitklasser”?

Förslag från regeringspartierna: inför ”elitklasser” för elever med goda förmågor inom de teoretiska ämnena i grundskolan. Det vill säga ämnen som matematik, språk, och liknande.

Föga överraskande opponerar sig oppositionen. Men varför?

Varför tycker man inom vänsterblocket att det är OK med ”elitklasser” för barn som har goda förmågor i olika sporter, inom musik eller olika estetiska ämnen, men att det är fel att tillvarata naturbegåvningar inom ämnen som faktiskt är väldigt viktiga för samhället och mänskligheten?

Är det en fråga om underhållningsvärde? Att det är roligare med spektakulära förmågor som går hem hos ”pöbeln”, och som ger massmedial uppmärksamhet, än med tråkiga forskare som klurar fram botemedel mot sjukdomar som cancer eller AIDS?

Ska alla som inte är bra på att sparka bollar över en gräsplan eller susa nerför branta backar på ett  par avlånga plastbitar förpassas till en stor grå massa av medelmåttor där ingen får sticka ut? Ska vi trycka ner alla, så att ingen känner sig lägre än någon annan? Ska vi låta jante-lagen styra utbildningen av våra framtida förmågor?

Varför tror du att svenskar enbart delar ut Nobelpriser, utan att någonsin ta emot dem?

Jag lärde mig att läsa som femåring. Helt utan hjälp, det skedde spontant, genom nyfikenhet. Jag kan inte låta bli att fundera över om min skolgång hade blivit annorlunda om det funnits möjligheter att ta tillvara på det försprånget jag hade mot många av mina klasskamrater i lågstadiet, som i vissa fall inte lärde sig att läsa ordentligt förrän i tvåan eller trean.

Kommentarer inaktiverade.