Snälla IKEA, vad håller ni på med?

”Om du trampar i klaveret, stå i alla fall still så blir det inte värre” kommer jag ihåg att jag någon gång läste någonstans. Tror att det var i Martin Kellermans Rocky, även om jag är osäker på den exakta formuleringen. I alla fall är det lätt att förstå budskapet. Ta det lugnt när du klantat till det, så du inte gör skadan värre.

På IKEA verkar man däremot inte ha läst Rocky.

Känner du till IKEA Hackers? Inte jag. Inte så sent som igår. Men nu gör jag det, och det tack vare att någon på IKEA betett sig korkat. IKEA Hackers är en webbplats som fokuserar på hur man kan pimpa sina IKEA-möbler. Men nu börjar den bli känd för att IKEA gått till angrepp, eftersom någon på IKEA tydligen fått för sig att det är fråga om varumärkesintrång. En fan-sajt som i grund och botten gör reklam för IKEA upplevs tydligen som något slags hot mot IKEAs varumärke! IKEA, som för övrigt utnämndes till Sveriges starkaste varumärke 2013.

”Varumärke”? Är inte det bara är ett slitet buzzword utan betydelse?

Vissa tycker det. I viss mån kan jag förstå dem, eftersom det blivit lite hajpat och det numera ska snackas om varumärke hit och varumärke dit. ”Ditt personliga varumärke” och allt det där.

Men samtidigt är varumärket viktigt. Varumärket är mer än bara ett namn och en logotyp. Det är vad omgivningen förknippar med ett företag. (I viss mån även personer, men de flesta är inte offentliga nog att betrakta sig som varumärken anser jag.) Värden och värderingar. Att bygga upp ett positivt laddat varumärke tar både tid och energi. Dels för att man måste skapa en positiv image av företaget, samtidigt som ens konkurrenter kanske jobbar på motsatsen.

Men om det tar tid att bygga upp ett starkt varumärke går det däremot betydligt snabbare att rasera det. Någonting som jag känner att IKEA nu är på väg att göra.

Allt som krävs är att man börjar bete sig illa. T ex genom att ge sig på de som är svagare. Google är t ex medvetna om det här och kör gärna med parollen ”är man stor och stark är det viktigt att vara snäll” eftersom de vet att det inte krävs mycket för att rasera deras varumärke. Jag fick av en person på en hyfsat hög post inom Google höra någonting i stil med att de kan vara borta på ett dygn om de trampar i klaveret.

Kort sagt, gör man ändå det är det viktigt att stå still.

Märkligt nog verkar IKEA inte vara medvetna om det här. Hittills anser jag att de gjort det mesta fel i det här ärendet. Att de har gett sig på en fan-sajt som drivs av en privatperson utan vinstintressen är själva klavertrampet. Dvs där de borde ha insett att det är dags att stå still. Tänka. Lyssna. Observera. Lirka sig loss. För nu kommer kritiken. Och där har vi nästa haveri.

Folk har kritiserat IKEA på Facebook. Med rätta. Hur har IKEA bemött kritiken? Jo, genom att svara med inklistrade och färdigskrivna svar som egentligen missar målet. Det enda man åstadkommer genom att agera på det viset är att man gör folk mer förbannade. Det är respektlöst och nedvärderande.

IKEAS standardsvar på engelska följer nedan:

  • We feel a great responsibility to our customers and that they always can trust IKEA. High quality and good service are essential elements in this. Another important aspect is that the many people want to know what really is connected to IKEA – and what isn´t. And we think that people have the right to know. For this reason it is important that the IKEA name and brand is being used correctly. When other companies use the IKEA name for economic gain, it creates confusion and rights are lost.

    Regards
    IKEA Sweden

Jag ska inte analysera meddelandet och peka ut alla fel. Det klarar du förmodligen av att göra själv utifrån följande fakta: IKEA hackers utger sig inte för att vara IKEA. De visar upp exempel på hur folk har byggt ihop/byggt om IKEA-möbler (precis som på ett typiskt IKEA-varuhus där du hittar alla möjliga kombinationer av olika serier för att visa på möjligheter). Och IKEA hackers är inte ett vinstdrivande företag.

Det här är i alla fall ett utomordentligt bra exempel på ett svenskt varumärkeshaveri. Massmedia skriver inte (så mycket) om det (ännu), men om det vänder och de större tidningarna runt om i världen tar upp det kommer det att bli ett jäkla liv, gissar jag.

I så fall kan jag tänka mig att någon eller några hänger löst på IKEA.

Kommentarer inaktiverade.