Design i fokus: reklamare designar cykel?

Tänkte göra lite reklam för en tävling där du kan vinna en ”Thinbike”. Den ”garanterat snyggaste cykeln i stan”. I alla fall enligt Dagens Media. ”Product design award 2014 Gold” och ”reddot award 2014 best of the best” har den vunnit. Fina grejer. 

Men, alltså… Nu gör jag kanske någon stackars industridesigner ledsen, men jag är måttligt imponerad. Jag är själv cykelnörd ut i tåspetsarna och kan bara inte låta bli att ställa mig frågan om någon som faktiskt cyklar regelbundet var med och röstade fram den där skapelsen.

Vad säger du, vore det inte trevligt att vinna ett ufo värt 11 papp att rulla fram på Götgatan med? 

En vit cykel med 26-tumshjul som rullar dåligt, usel mekanisk skivbroms i fram, konstig ramgeometri (hög och kort) som ger en nervös och vinglig cykel och som dessutom kostar 3-4 gånger mer än motsvarande cykel i butik (mekanisk skivbroms från Tektro i fram!) är alltså vad som krävs för att vinna olika designpriser?

Med risk för att låta som en gnällgubbe, men att dålig (dvs icke ändamålsenlig) men spektakulär design premieras, är inte det lite av ett problem?

Annonser

Kommentarer inaktiverade.