Och så dumheterna från Folkpartiet

Eftersom jag redan skrivit om Stockholmspartiets (Stigbergsdemokraternas) dumheter känns det som om jag samtidigt borde ge Folkpartiet och Madeleine Sjöstedt en släng av sleven. När valet närmar sig brukar ju dumheterna hagla, och här har vi en från allianshåll.

Så, enligt Sjöstedt är höghus mindre yteffektiva eftersom de ”tar upp mer plats”.

Så hur har då Sjöstedt nått denna lysande slutsats? Jag vet ärligt talat inte. Det är så ologiskt och motsägelsefullt att jag faktiskt inte kan komma på vilken som är den rätta vinkeln att angripa frågan från.

Hur som helst, enligt Sjöstedts logik tar höghus upp mer plats eftersom det är så mycket obebyggd mark runt omkring det. Ungefär samma logik som säger att 1000:- är mer än 100:- eftersom man kommer att handla för 950:- om man har 1000:- att spendera, men bara för 25:- om man bara har 100:- att spendera. Eller, hennes exempel jämför låghus i kvartersstruktur med höghus som solitärer (dvs fritt stående och utan övrig bebyggelse i närheten).

Jo, räknar man på det sättet är det väl klart att ett höghus är slöseri med yta. Men det handlar i slutänden ändå om hur många kvadratmeter användbar yta man får ut per kvadratmeter använd markyta. Så jo, ett höghus ÄR mer yteffektivt än ett låghus. 

Sjöstedts blogginlägg skulle inte spela så stor roll för mig om det inte vore för att hon är fastighetsborgarråd i Stockholm. Är man det tycker jag allt att vi som bor i Stockholm ska kunna ställa lite högre krav på kompetens och förståelse för grundläggande matematik än vad Sjöstedt uppvisade med sitt blogginlägg. Det tyder i mina ögon på att hon betraktar väljarna som idioter som inte klarar av att se enkla samband och förstå enkla skisser och exempel. 

Sjöstedt borde kanske ägna sig helhjärtat åt sin roll som kulturborgarråd?

Kommentarer inaktiverade.