Åtta år, alliansen!

Det är söndag och kanonväder för att vara september. Solen skiner och det är varmt och skönt. Så vad ägnar man en sådan fin dag åt? Vadå? Hörde jag ”läsa 200 sidor doktorsavhandling, twittra och leta skoskåp på IKEAs webbplats”? Jajamen, du gissade helt rätt! Fast det var väl inte så svårt eftersom det är vad alla normala människor skulle göra?

Jag tänkte inte skriva om doktorsavhandlingen. Det gör jag ikväll när – och om – jag har läst klart den. Annars imorgon. Eller på tisdag. Eller när det nu blir.

Tänkte bara ta en kort reflektion över det politiska läget innan jag ger mig iväg för att shoppa plastlådor att skruva fast på väggarna. Om politik. Om Alliansens kommande valförlust i riksdagsvalet, och en av de främsta orsakerna till att det kommer att gå som det går, IMHO.

Alliansen har suttit i snart 8 år. En del har gått bra, men mycket har blivit fel också. Väldigt fel.

Försvaret, sjukvården och skolan är två områden där det finns en del att förbättra. Niondeklassare går ut högstadiet utan gymnasiebehörighet. Gymnasister går ut gymnasiet utan högskolebehörighet. Försvaret kan om några år kanske försvara en liten del av landet i upp till en vecka. Folk dör i förtid i den svenska vården pga att de bollas runt utan att någon tar ansvar eller ser hela sjukdomsbilden.

Det är inget roligt samhälle att leva i. Jag ser en dystopi framför oss.

Och det är här Alliansen slår sista spiken i sin egen valkista. Man vägrar att erkänna att det blivit fel. Nej, allt har gått som de hade tänkt sedan 2006, och har någonting inte gjort det är det alltid någon annans fel. Officerarnas eller lärarnas eller läkarnas eller sjuksköterskornas eller allmänhetens. Eller sossarnas, för de hade ju makten fram till 2006. Alla utom de ansvariga ministrarna har gjort fel.

Så vad säger det mig som väljare? Att de tagit lärdom av vad som har hänt och är villiga att bättra sig?

Där har vi problemet. Att försvaret bara är ett svart hål som kostar pengar utan att kunna utföra sina uppgifter beror på vad sossarna ställde till med. Eller på de anställda som förstör ekonomin i försvaret genom att kräva lön och utrustning. Skolan är i kaos pga sossarna. Eller pga de inkompetenta lärarna som inte klarar av att undervisa klasser som har fler elever än många plutoner har soldater. Problemen i vården beror på sossarna. Eller på den lata vårdpersonalen som inte klarar av att ge sprutor och lavemang med båda händerna utan bara kan jobba med EN patient åt gången.

Ungefär så låter det när företrädarna för alliansen ska försvara sig inför valet.

Men vet ni vad? Ni har haft åtta år på er. ÅTTA ÅR!

På den tiden går förstaklassare till att bli niondeklassare. Sjundeklassare från högstadiet till högskolan.

Hur många tycker ärligt att lågstadiet, mellanstadiet och högstadiet hann passera så snabbt att man knappt hann med att reagera? ”Jösses, är det redan sommarlov, och jag som inte ens hann med att bestämma mig för vad jag ville plugga på gymnasiet… Eller nej, det är ju högskolan jag ska söka till. Hallå, inte så fort!”

Jag raljerar nu, men jag hoppas att budskapet går fram ändå. Det är därför jag inte har förtroende för alliansregeringen. Inte pga att det blivit fel, utan pga att de vägrar att erkänna att det blev fel och ta ansvar för det. För om de inte erkänner att det blev fel och är villiga att ta ansvar för det innebär det att de kommer att fortsätta som förr utan att fundera på att göra rätt.

Så bygger man inte upp ett nytt förtroende hos väljarna.

 

Kommentarer inaktiverade.