Hejdå, lidl?

Fick en tråkig nyhet via en av lokalgrupperna på Fb idag, nämligen att lidl här i Årsta ska stänga pga dålig lönsamhet. Väldigt synd tycker jag, även om jag inte är direkt beroende av att kunna handla billigt. 

Men varför går det inte runt? Är inte helt säker, men jag tror personligen att det kan ha sin grund i ett slags strategiskt misstag som jag anser att de gjorde för ett bra tag sedan (minns inte riktigt när):

Färskt bröd bakat i butiken.

Det handlar naturligtvis inte om att folk avskyr färskt bröd. Problemet är att det är en ganska liten butikslokal, och för att få plats med brödbageriet fick de bygga om och omdisponera ytan, vilket innebär att de fått minska sortimentet i övrigt. Vissa produkter försvann.

Att plocka bort produkter ur sortimentet är mer riskabelt än många inser. Om de finns någon annanstans fortsätter folk att köpa dem på annat håll. Måste man kompletteringshandla slutar det med att man köper allt på ett och samma ställe.

Alltså, om man slutar sälja produkter som vissa kunder efterfrågar riskerar man att förlora all sin försäljning till de kunderna.

Om det är det som är orsaken vet jag inte. Men det har hänt förr. Och hur viktigt är det egentligen för en butik som lidl som främst säljer billiga basvaror att sälja butiksbakat bröd? Det finns två ICA-butiker i närområdet som gör det. Drar det ens nya kunder? Och är det ens lönsamt med tanke på hur billigt brödet är? Att ta kanske 5-10% av butiksytan för en verksamhet som inte efterfrågas av så många, och som dessutom är ganska olönsam?

Jag tycker att lidl borde testa att först avveckla brödförsäljningen för att kunna återgå till ett lite större övrigt sortiment innan de kastar in handduken. Kanske är det där skillnaden ligger?

Kommentarer inaktiverade.