Slöseriombudsmannen

Slöseriombudsmannen. SlösO. Ett projekt som finansieras av Skattebetalarna och som syftar till att belysa hur samhället slösar med offentliga medel. Dvs våra skattepengar. Jag gillade tidigare konceptet, men känner att det börjar dra mer åt blockpolitik och populism.

Anledningen är en länk som SlösO lade upp på Facebook idag. Att det kostar 4 miljoner per dag att bygget av Förbifarten inte kommer igång, eftersom den rödgröna regeringen beslutat sig för att lägga det på is och utreda ytterligare. Givetvis dök mängder med indignerade kommentarer upp. Vilket slöseri med våra skattepengar!

Jo. Att slänga fyra miljoner per dag i sjön låter ju inte så bra. Ändå var SlösO lite för het på gröten där.

Förbifarten kommer att ta ca 10 år att bygga, och därefter fungera som tänkt i ca 10-15 år och sedan är den överbelastad. Då behövs en ny lösning. Som också kommer att kosta pengar. Det finns olika bud för vad Förbifarten verkligen kommer att kosta. I 2013 års penningvärde sägs den landa på 31,5 miljarder. Vilket med inflation och annat innebär en betydligt högre kostnad. Jag har sett uppskattningar om det dubbla, men för att göra det enkelt säger vi 45 miljarder.

45 miljarder på 10 år blir 4,5 miljard per år. 4 500 miljoner. 4 500 000 000 kronor. Eller drygt 12 miljoner per dag.

Här trampar SlösO i klaveret rejält genom att peka på det slöseri det innebär att inte börja bygga Förbifarten bums, anser jag. Skälet till det är att SlösO inte ställer slöseri mot slöseri. Ja, 4 mille är mycket att slänga i sjön varje dag. Men att slänga 12 mille i sjön då?

Ett projekt som av olika skäl är osunt ska aldrig genomföras enbart för att man redan har plöjt ner pengar i det eller för att det kostar att  inte genomföra det. Fråga vilken – kompetent – projektledare som helst så får du det svaret. Det hör till grundkunskaperna inom projektledning och administration.

Nog är väl SlösO medveten om det? Annars blir det svårt att hitta verkliga exempel på slöseri med offentliga medel utan det blir mest effektsökeri och gnäll.

Just Förbifarten är annars ett kanonexempel på slöseri som SlösO borde ta upp. En motorvägstunnel som efter åratal av ändamålsglidningar blivit någonting helt annat än  den ursprungliga tanken, nämligen en trafikled som skulle leda trafik förbi Stockholm, inte öka bilåkandet.  Sedan blev det ett rent prestigeprojekt som skulle genomföras bara ”därför att”.

Är inte det om något slöseri?

Annonser

Kommentarer inaktiverade.